αύξηση μεγέθους επαναφορά μείωση μεγέθους Αποσύνδεση

Συμβουλές καθηγητών προς υποψηφίους

Οι μικρές λεπτομέρειες που βελτιώνουν την εικόνα ενός γραπτού

Δημοσιεύτηκε 12/5/2007

 

Του Αποστολου Λακασα

Είναι ίσως η μόνη φορά τον χρόνο που η Ελλάδα από την Αθήνα έως το τελευταίο ακριτικό χωριό χτυπά στον ίδιο ρυθμό, ζει με την ίδια αγωνία. Ποια οικογένεια δεν έχει ένα παιδί -ή έστω το παιδί φίλων- που να δίνει Πανελλαδικές Εξετάσεις; Περίπου 145.000 μαθητές «στο πόδι, η αδρεναλίνη στα ύψη. Η αρχή των Πανελλαδικών γίνεται το επόμενο Σάββατο. Περίπου 93.000 τελειόφοιτοι και αποφοιτοι Γενικών Λυκείων θα διεκδικήσουν μια από τις 67.102 θέσεις σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ. Οι μαθητές βρίσκονται ήδη στον ρυθμό των τελευταίων επαναλήψεων και ελπίζουν μέσα στις 6 «εξεταστικές» ημέρες να πετύχουν το καλύτερο δυνατό. Απόλυτος στόχος, το «Αριστα»! Πολλές φορές, όμως, δεν αρκεί η σωστή απάντηση σε ένα ερώτημα, ώστε ο μαθητής να πάρει όλες τις μονάδες, με τις οποίες βαθμολογείται το ερώτημα. Εμπειροι καθηγητές-βαθμολογητές σε προηγούμενες Πανελλαδικές Εξετάσεις περιγράφουν σήμερα στην «Κ» τις μικρές λεπτομέρειες που μπορούν να βελτιώσουν την εικόνα ενός γραπτού. «Η σωστή απάντηση λύνει και τα χέρια του βαθμολογητή για το άριστα. Ομως, στην περίπτωση που ο μαθητής κάνει λάθος, γραπτό από γραπτό διαφέρει. Και αυτό διότι υπάρχουν ορισμένα στοιχεία στο κάθε γραπτό, που βοηθούν τον βαθμολογητή να κατανοήσει την ποιότητα του μαθητή, έστω κι αν δεν οδηγείται στη σωστή λύση», λέει στην «Κ»  ο μαθηματικός κ. Στράτος Στρατηγάκης.

Μικρές συμβουλές

Η αρχή -ήμισυ του παντός- γίνεται με την Νεοελληνική Γλώσσα Γενικής Παιδείας, όπου περιλαμβάνεται και η Εκθεση.

«Βασική αρχή: μην αντιμετωπίζετε το γραπτό ως φετίχ και τις εξετάσεις ως μύθο», τονίζει στην «Κ»  ο φιλόλογος κ. Κώστας Αγγελάκος.

- Μελετήστε τα θέματα με προσοχή.

- Πριν αρχίσετε να γράφετε σχεδιάστε -οργανώστε τις απαντήσεις. Η οργάνωση του λόγου είναι σημαντικό κριτήριο της αξιολόγησης.

- Απαντήστε τεκμηριωμένα, χωρίς περιττολογίες, αξιοποιώντας κριτικά την ύλη του σχολικού βιβλίου.

- Προσέξτε τη χρήση της Γλώσσας: να είναι απλή, ακριβής, κατανοητή στον αναγνώστη-διορθωτή με σωστή γραμματική και σύνταξη.

- Μην παραμελείτε την εμφάνιση του γραπτού. Αποφύγετε τα συνεχή σβησίματα και κάντε καλά γράμματα. Το γραπτό σας έχει αναγνώστη. Εσείς τι θα διαβάζατε ευκολότερα; Ενα κακογραμμένο κείμενο ή το αντίθετο;

Μαθηματικά και Φυσική αποτελούν επίσης μαθήματα - κλειδί για τις συνολικές επιδόσεις, όπως αποδεικνύεται από τα στοιχεία των προηγούμενων Πανελλαδικών. «Στα Μαθηματικά δεν μετράει μόνο το αποτέλεσμα, αλλά ο τρόπος με τον οποίο φτάνουμε σ' αυτό», λέει στους μαθητές ο κ. Στρατηγάκης. Και συνεχίζει:

- Διατυπώστε τη σκέψη σας, έτσι ώστε να μη δημιουργείτε την παραμικρή υπόνοια στον διορθωτή, ότι έστω και ένα σημείο δεν μπορείτε να το αιτιολογήσετε πλήρως. Σαφήνεια, ακρίβεια και δεν αφήνουμε κανένα πιθανό «γιατί» αναπάντητο.

- Οι πράξεις να είναι σωστές. Συνήθως τα αποτελέσματα βγαίνουν στρογγυλοί αριθμοί. Μερικές φορές μάλιστα το τελικό αποτέλεσμα είναι το έτος των εξετάσεων και έτσι σιγουρεύεστε ότι σωστά φτάσατε στο τέλος της άσκησης!

- Αν «κολλήσετε» σε μια άσκηση μη σπαταλήσετε όλο σας τον χρόνο σ' αυτή. Προχωρήστε και αφήστε την για το τέλος. Τα ίδια μόρια δίνει και η επόμενη.

- Τα θέματα είναι διαβαθμισμένης δυσκολίας. Το πρώτο είναι το ευκολότερο και το τέταρτο το δυσκολότερο. Ξεκινήστε με την ίδια σειρά. Μην ξεκινήσετε από το τέταρτο, όση περιέργεια κι αν έχετε να δείτε αν μπορείτε να το λύσετε.

- Καταστρώστε το πλάνο της λύσης στο πρόχειρο και μόνο αφού σιγουρευτείτε για τη λύση μέχρι τέλους, γράψτε την στο «καθαρό». Μην γράψετε όμως όλη τη λύση αναλυτικά στο πρόχειρο, γιατί μπορεί να μην προλάβετε όλα τα θέματα.

- Αν δεν τα καταφέρνετε μην πανικοβληθείτε. Ισως κάποιο θέμα να είναι εξαιρετικά δύσκολο, άρα θα το απαντήσουν σωστά ελάχιστοι.

Για τη Φυσική ο καθηγητής κ. Μάκης Σαμπράκος ανέφερε στην «Κ»:

- Κάντε καθαρά σχήματα.

- Εξηγήστε ό,τι γράφετε. Οι μαθητές συνηθίζουν να γράφουν σκέτες εξισώσεις, χωρίς να τις αιτιολογούν.

- Εάν σε ένα ερώτημα έχετε κάνει λάθος, αλλά λύσετε σωστά το επόμενο, το δεύτερο βαθμολογείται. Αυτό σημαίνει: εάν δεν ξέρετε το προηγούμενο, θεωρήστε ότι το λύσατε και με βάση αυτό πηγαίνετε στη λύση του επόμενου.

- Συχνά οι μαθητές βρίσκουν τη λύση στο πρόχειρο τετράδιο, όμως τους φαίνεται λάθος και δεν την μεταφέρουν στο επίσημο τετράδιο. Μετά διαπιστώνουν ότι κάτι σωστό είχαν γράψει. Ομως, αρνητική βαθμολογία δεν υπάρχει. Γράψτε λοιπόν ό,τι ξέρετε, και καλή επιτυχία.

Οταν οι γονείς φορτώνουν με άγχος τα παιδιά τους

Γονείς στα πρόθυρα νευρικής κρίσης! «Οι γονείς αντιδρούν σ’ αυτήν τη δύσκολη στιγμή με διάφορους τρόπους. Κάποιοι, με τη συμπεριφορά τους και με την εμπιστοσύνη που δείχνουν στα παιδιά τους, τα βοηθούν. Αντίθετα κάποιοι άλλοι γονείς, χωρίς να το θέλουν, δημιουργούν προβλήματα στα παιδιά με τη συμπεριφορά τους που εκφράζει το αυξημένο τους άγχος» μας λέει στην «Κ» ο εκπαιδευτικός κ. Στράτος Στρατηγάκης. Και προσθέτει: «Θυμάμαι τη μητέρα μιας υποψήφιας, που έλεγε: «Ολη μέρα της λέω να μην αγχώνεται, μα η Ελένη τίποτα δεν καταλαβαίνει». Εσείς τι θα κάνατε στη θέση της Ελένης αν σας έλεγε κάποιος όλη μέρα να μην αγχώνεστε; Το μόνο σίγουρο είναι ότι το άγχος θα σας είχε κυριεύσει. Μία άλλη μητέρα ήθελε να πάρει άδεια από την εργασία της για να μαγειρεύει τα καλύτερα φαγητά για τον γιο της και να τον φροντίζει όλη μέρα. Δεν μπορούσε να καταλάβει ότι έτσι, βάζοντας στο κέντρο της οικογενειακής ζωής τις πανελλήνιες εξετάσεις, αύξανε το άγχος όλων». Ολα αυτά γίνονται πάντα με τις καλύτερες προθέσεις, αλλά δυστυχώς φέρνουν τα αντίθετα αποτελέσματα. «Το ζήτημα είναι να δούμε ποια συμπεριφορά βοηθάει τα παιδιά σ’ αυτήν τη δύσκολη στιγμή τους -προσέξτε όχι στιγμή μας- να πετύχουν τους στόχους τους, όχι τους δικούς μας. Μην είστε αδιάφοροι απέναντι στο παιδί σας, αλλά μην κάνετε τις πανελλήνιες εξετάσεις το κέντρο της ζωής σας. Να βρίσκεστε κάπου στη μέση» λέει. Αλλωστε, και αυτό ισχύει για όλους, μια πιθανή αποτυχία στις πανελλήνιες δεν σημαίνει ότι ήρθε το τέλος του κόσμου...

© Στράτος Στρατηγάκης