ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ: ΟΙ ΚΑΛΥΤΕΡΕΣ ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΤΡΕΙΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ

Η γεωγραφία των αριστούχων

Δημοσιεύτηκε 28/8/2013

 

Χαμηλότερες επιδόσεις σε περιοχές με υψηλό τουρισμό

 

Του ΣΤΡΑΤΟΥ ΣΤΡΑΤΗΓΑΚΗ εκπαιδευτικού αναλυτή

 

 

Σημαντικές διαφορές από περιοχή σε περιοχή αποκαλύπτουν τα βαθμολογικά στοιχεία για τις επιδόσεις των υποψηφίων ανά Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Να σημειώσουμε, για όσους δεν το γνωρίζουν, ότι οι Διευθύνσεις Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης δεν ταυτίζονται με τις εκλογικές περιφέρειες.
Η Β' Αθήνας, για παράδειγμα, περιλαμβάνει τις περιοχές από τη Ν. Ιωνία μέχρι την Κηφισιά, το Χαλάνδρι και τα Βριλήσσια και η Αν. Θεσσαλονίκη περιλαμβάνει τις περιοχές από την Τριανδρία μέχρι τη Μηχανιώνα.
Στον πίνακα βλέπουμε τις 5 Διευθύνσεις Εκπαίδευσης με το υψηλότερο ποσοστό αριστούχων ανά κατεύθυνση και τις 5 Διευθύνσεις με το χαμηλότερο ποσοστό αριστούχων.
Αριστούχοι θεωρούνται όσοι έχουν γενικό βαθμό πρόσβασης μεγαλύτερο από 18.
Στη θετική κατεύθυνση έχουμε περισσότερες από 5 εκπαιδευτικές περιφέρειες γιατί λόγω της μικρής συμμετοχής υποψηφίων σε περιφέρειες με λιγότερους από 100 υποψηφίους δεν μπορεί να έχουμε αξιόπιστα αποτελέσματα.
Από την άλλη, δεν μπορούμε επειδή είναι λίγοι οι αριστούχοι αριθμητικά να μην επιβραβεύσουμε τα παιδιά που διάβασαν σκληρά και έτσι πέτυχε ο νομός τους υψηλό ποσοστό αριστούχων. Γι' αυτό στη θετική κατεύθυνση περιλάβαμε περισσότερους από πέντε νομούς.
Μεγάλες είναι οι διαφορές, ως προς το ποσοστό των αριστούχων, ανά περιοχή. Στη θεωρητική κατεύθυνση η Β' Αθήνας έχει το υψηλότερο ποσοστό αριστούχων με 12,03% και τα Δωδεκάνησα το χαμηλότερο ποσοστό αριστούχων με 1,10%.
Η διαφορά στις επιδόσεις είναι πολύ μεγάλη, όμως η διαφορά στο ΑΕΠ είναι πολύ μικρή. Αντίθετα, βλέπουμε ότι στο δεύτερο νομό, στις επιδόσεις της θεωρητικής κατεύθυνσης, το ΑΕΠ είναι σχεδόν το μισό. Δεν είναι, λοιπόν, μόνο οικονομικές οι αιτίες στη διαφορά των επιδόσεων.
Η βαρύτητα που δίνει η κάθε οικογένεια στις σπουδές των παιδιών της και, συνεπώς, η προτροπή αλλά και η ενίσχυση είναι βαρύνουσας σημασίας στις επιδόσεις των υποψηφίων.
Παρατηρώντας τον πίνακα, θα δούμε περιοχές της χώρας με υψηλά εισοδήματα να έχουν χαμηλές επιδόσεις στις πανελλαδικές εξετάσεις.
Πρόκειται, συνήθως, για περιοχές με αυξημένο τουρισμό, όπου η εκπαίδευση δεν θεωρείται ασφαλής τρόπος βιοπορισμού, ενώ ο τουρισμός, με το γνωστό ελληνικό τρόπο του rent rooms, θεωρείται εξαιρετικά κερδοφόρος.
Ετσι στις τελευταίες θέσεις των επιδόσεων βρίσκονται σχετικά πλούσιες περιοχές της χώρας, όπως η Κέρκυρα, η Σάμος, το Ρέθυμνο και τα Δωδεκάνησα στη θεωρητική κατεύθυνση, η Λευκάδα και η Χαλκιδική στη θετική κατεύθυνση και η Αργολίδα στην τεχνολογική.
Φυσικά υπάρχουν και οι φτωχές περιοχές που παρουσιάζουν χαμηλές επιδόσεις οι μαθητές τους, οι περιοχές δηλαδή που οι γονείς δεν μπορούν να διαβάσουν τα παιδιά τους, γιατί είναι και οι ίδιοι χαμηλού μορφωτικού επιπέδου, αλλά δεν μπορούν και να τα ενισχύσουν με φροντιστήριο γιατί δεν έχουν χρήματα. Τέτοιες περιοχές είναι η Δυτική Αττική, ο Πειραιάς, η Ευρυτανία και το Κιλκίς.
Οι επιδόσεις των υποψηφίων δεν μένουν σταθερές, αφού βλέπουμε διαφορές από χρονιά σε χρονιά. Οι διαφορές όμως δεν είναι μεγάλες, ώστε να αλλοιώνουν τη γενική εικόνα.
Πολλή δουλειά υπάρχει, λοιπόν, ακόμη μπροστά μας για να πειστούν όλοι οι Ελληνες για την αξία της εκπαίδευσης.