αύξηση μεγέθους επαναφορά μείωση μεγέθους Αποσύνδεση

Ο μύθος των δύσκολων θεμάτων

Γιατί δεν πρέπει να φοβίζουν - τι έχει δείξει η ιστορία - πώς διαμορφώνουν το αποτέλεσμα

 

Δημοσιεύτηκε 18/6/2013

 

Του ΣΤΡΑΤΟΥ ΣΤΡΑΤΗΓΑΚΗ*

 

Τα δύσκολα θέματα τρομοκρατούν τους υποψηφίους των πανελληνίων εξετάσεων, χωρίς λόγο. Οι υποψήφιοι πιστεύουν ότι για να πετύχουν στη σχολή των ονείρων τους πρέπει να γράψουν άριστα στα μαθήματα. Η αλήθεια είναι ότι πρέπει να γράψουν καλύτερα από τους συνυποψηφίους τους. Οι εισαγωγικές εξετάσεις αποτελούν ένα διαγωνισμό συμπλήρωσης θέσεων, που σκοπό έχουν να κατατάξουν τους υποψηφίους σε μία φθίνουσα λίστα, ώστε να εισαχθούν τόσοι όσος είναι  ο αριθμός των εισακτέων.
Τις χρονιές που τα θέματα είναι εύκολα παρατηρείται συνωστισμός υποψηφίων στους βαθμούς πάνω από 18, με αποτέλεσμα να μην γίνεται σωστά ο διαχωρισμός των αριστούχων από τους πολύ καλούς. Έτσι τελικά η επιτυχία κρίνεται από μικρολαθάκια και κακές διατυπώσεις, γεγονός που αδικεί τους καλά διαβασμένους. Ο μεγάλος αριθμός των αριστούχων έχει ως αποτέλεσμα την εκρηκτική άνοδο των βάσεων. Έτσι η μεγάλη χαρά τον Ιούνιο, με την ανακοίνωση των βαθμολογιών, μετατρέπεται σε κλάμα τον Αύγουστο με την ανακοίνωση των βάσεων εισαγωγής.
Τις χρονιές που τα θέματα είναι δύσκολα το ποσοστό αριστούχων είναι μικρό, οι υποψήφιοι βγαίνουν απογοητευμένοι από τα εξεταστικά κέντρα, στενοχωριούνται με την ανακοίνωση των βαθμολογιών, αλλά πανηγυρίζουν τον Αύγουστο όταν ανακοινώνονται οι βάσεις και βλέπουν ότι πέτυχαν στη σχολή των ονείρων τους γιατί οι βάσεις κατακρημνίστηκαν.
Οι υποψήφιοι που κατά τη διάρκεια της εξέτασης βλέπουν την αδυναμία τους να λύσουν κάποια θέματα δεν πρέπει να πανικοβάλλονται γιατί η αδυναμία τους μπορεί να οφείλεται στην εξαιρετική δυσκολία των θεμάτων ή ακόμη μπορεί κάποιο θέμα να είναι λάθος και να μη «μετρήσει» τελικά. Στον πίνακα βλέπουμε τη μεγάλη διακύμανση του ποσοστού των αριστούχων σε μερικά μαθήματα, που δείχνει τις διαφορές στη δυσκολία των θεμάτων από χρονιά σε χρονιά. Στη Φυσική της Θετικής Κατεύθυνσης το 2008 το 42,01% των υποψηφίων έγραψε πάνω από 18 κάνοντας την επιλογή δύσκολη και τις βάσεις πολύ υψηλές. Το 2012 πάνω από 18 έγραψε μόνο το 9,10% των υποψηφίων με αποτέλεσμα τις πολύ χαμηλότερες βάσεις.
Ενδεικτική είναι η διαμόρφωση της βάσης εισαγωγής στην Ιατρική Αλεξανδρούπολης. Το 2010 χρονιά με συνολικά εύκολα θέματα ήταν 19.011 μόρια για να πέσει την επόμενη χρονιά στα 18.369 μόρια, λόγω της μεγάλης δυσκολίας των θεμάτων. Ο αριθμός των εισακτέων δεν άλλαξε. Ο ίδιος αριθμός υποψηφίων μπήκε, απλά με χαμηλότερη βαθμολογία.
Τα δύσκολα θέματα προσφέρουν καλύτερη κατανομή των υποψηφίων στη βαθμολογική κλίμακα, συνεπώς κάνουν δικαιότερη την εισαγωγή. Δεν πρέπει λοιπόν να φοβίζουν τους υποψηφίους.

Ποσοστά αριστούχων (πάνω από 18)

 

Ελάχιστο Μέγιστο

 

έτος ποσοστό έτος ποσοστό

Νεοελληνική Γλώσσα

2006 0,66% 2012 2,04%

Μαθηματικά Γεν. Παιδείας

2002 12,92% 2009 39,61%

Αρχαία Ελληνικά Κατ.

2004 2,24% 2008 9,58%

Ιστορία Κατ.

2002 5,39% 2010 20,09%

Μαθηματικά Θετ. Κατ.

2003 9,72% 2009 26,50%

Βιολογία Θετ. Κατ.

2002 5,22% 2010 43,43%

Φυσική Θετ. Κατ.

2012 9,10% 2008 42,01%
Πηγή: ΥΠΑΙΘΠΑ Επεξεργασία: Στράτος Στρατηγάκης

*Εκπαιδευτικός αναλυτής

© Στράτος Στρατηγάκης