αύξηση μεγέθους επαναφορά μείωση μεγέθους Αποσύνδεση

Πώς κινείται το ασανσέρ των βάσεων

Για πρώτη φορά στην ιστορία των Πανελλαδικών δεν έχει ανακοινωθεί ο αριθμός των εισακτέων πριν από την έναρξη των εξετάσεων

Δημοσιεύτηκε 10/6/2013

 

Του ΣΤΡΑΤΟΥ ΣΤΡΑΤΗΓΑΚΗ*

 

Πόσο μεγάλη μπορεί να είναι η αυξομείωση των βάσεων; Είναι ένα από τα ερωτήματα που θέτουν αρκετοί αγχωμένοι υποψήφιοι. Η απάντηση στο ερώτημα είναι δύσκολη, γιατί δεν έχουμε τα απαραίτητα στοιχεία ώστε να εκτιμήσουμε τη διαμόρφωση των βάσεων. Οι βάσεις εξαρτώνται από τρεις παράγοντες.

* Ο πρώτος είναι ο αριθμός των εισακτέων, πόσες δηλαδή θέσεις προσφέρονται στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Η εφαρμογή του σχεδίου «Αθηνά», που οδηγεί στο κλείσιμο 64 τμημάτων (κυρίως ΤΕΙ), είναι πιθανό να οδηγήσει σε μεγάλες αλλαγές στον αριθμό των προσφερόμενων θέσεων στην ανώτατη εκπαίδευση. Για πρώτη φορά στην ιστορία των Πανελλαδικών δεν έχει ανακοινωθεί ο αριθμός των εισακτέων πριν από την έναρξη των εξετάσεων. Η γενική τάση είναι η μείωση του αριθμού των εισακτέων, αγνοούμε όμως το μέγεθός του και, συνεπώς, την επίδρασή του στη διαμόρφωση των βάσεων.

* Ο δεύτερος παράγοντας είναι οι επιδόσεις των υποψηφίων. Και εδώ στοιχεία δεν υπάρχουν, καθώς τα στατιστικά στοιχεία ανακοινώνονται μαζί με τις βαθμολογίες των υποψηφίων περί τις 20 Ιουνίου. Γνωρίζουμε τις εκτιμήσεις των καθηγητών για τη δυσκολία των θεμάτων, που είναι σχεδόν ομόφωνες: τα θέματα ήταν τα δυσκολότερα της δεκαετίας. Αναμένουμε αυτό να αποτυπωθεί και στα στατιστικά στοιχεία των βαθμολογιών. Αν δεν έχουμε σημαντική μεταβολή στον αριθμό των εισακτέων, θα μπορούσαμε να μιλήσουμε για μεγάλη πτώση των βάσεων, κυρίως στο 2ο και 4ο πεδίο.

* Ο τρίτος παράγοντας που διαμορφώνει τις βάσεις είναι οι επιθυμίες των υποψηφίων, που είναι πάντα άγνωστες - τις μαθαίνουμε μετά την έκδοση των αποτελεσμάτων. Οι μεταβολές στις προτιμήσεις είναι υπεύθυνες για τις εκπλήξεις που κατά καιρούς δημιουργούνται στις βάσεις.

Στην πραγματικότητα, δεν έχουμε στοιχεία για κανέναν από τους τρεις παράγοντες που συντελούν στη διαμόρφωση των βάσεων, άρα δεν μπορούμε να εξάγουμε ασφαλή συμπεράσματα. Μπορούμε όμως να εξετάσουμε πόσο έχουν μεταβληθεί κατά καιρούς οι βάσεις, ώστε να δούμε τι μπορεί να προκύψει φέτος, που είναι πιθανό να έχουμε μεγάλες «αναταράξεις». Στον πίνακα βλέπουμε τη μέγιστη και την ελάχιστη βάση, όπως διαμορφώθηκε στα 13 χρόνια εφαρμογής του συστήματος. Στην τελευταία στήλη έχουμε τη διαφορά της μέγιστης και της ελάχιστης βάσης. Διαπιστώνουμε ότι είχαμε μεγάλες αυξομειώσεις στις βάσεις, ακόμη και στις διαχρονικά περιζήτητες σχολές, που μερικές φορές ξεπέρασαν και τα 4.000 μόρια.

Είναι σημαντικό να καταλάβουν οι υποψήφιοι και οι οικογένειές τους ότι η αγωνία για τη διαμόρφωση των βάσεων αποπροσανατολίζει από αυτό που πρέπει να κάνουν αυτό το διάστημα: να επιλέξουν τις σπουδές τους με σύνεση και αποφασιστικότητα, έχοντας ξεκαθαρίσει μέσα τους τα κριτήρια με τα οποία επιλέγουν και τις επιθυμίες τους.

 

* Εκπαιδευτικός αναλυτής

 

© Στράτος Στρατηγάκης