αύξηση μεγέθους επαναφορά μείωση μεγέθους Αποσύνδεση

Οι περικοπές βλάπτουν την εκπαίδευση

ΤΟΥ ΣΤΡΑΤΟΥ ΣΤΡΑΤΗΓΑΚΗ

 

Δημοσιεύτηκε 19/1/2014

 

Η αύξηση της χρηματοδότησης της εκπαίδευσης δεν φέρνει κατ’ ανάγκη καλύτερα εκπαιδευτικά αποτελέσματα, διατείνονται πολλοί διεθνείς οργανισμοί, ανάμεσά τους και ο ΟΟΣΑ. Μάλλον έχουν δίκιο, αφού τα χρήματα πρέπει να ξοδεύονται βάσει σχεδίου και με συγκεκριμένους στόχους. Φυσικά τα αποτελέσματα της εκπαιδευτικής διαδικασίας είναι δύσκολα μετρήσιμα με χρηματοοικονομικούς όρους, αφού σκοπός της εκπαίδευσης δεν είναι η παραγωγή άμεσου οικονομικού, μετρήσιμου, κέρδους. Το σίγουρο όμως, είναι ότι η μείωση της χρηματοδότησης της εκπαίδευσης επιφέρει χειροτέρευση της ποιότητάς της. Αυτό ζούμε τα τελευταία τέσσερα χρόνια στην Ελλάδα. Με την είσοδο της χώρας στα μνημόνια, άρχισαν οι περικοπές, που αυξάνονται κάθε χρόνο. Οι σχετικά μικρές ετήσιες περικοπές γίνονται πολύ μεγαλύτερες, όταν ειδωθούν σε βάθος τετραετίας.
Οι «πρωταθλητές» των περικοπών από το 2011 μέχρι το 2014, στους τέσσερις μνημονιακούς προϋπολογισμούς δηλαδή, είναι το κόστος των εισαγωγικών εξετάσεων στην Ανώτατη Εκπαίδευση με ποσοστό μείωσης 73,03% και πολύ σωστά, αφού τα χρήματα αυτά δεν εξασφαλίζουν ποιότητα, παρά μόνο την αξιοπιστία του συστήματος. Ακολουθεί, όμως, η διεύθυνση Εκπαίδευσης Ελληνοπαίδων Εξωτερικού, που αφορά τους Έλληνες μετανάστες σε άλλη χώρα, με μείωση 69,69%. Οι Έλληνες μετανάστες σε άλλες χώρες αυξάνονται και η χώρα μας, δεν φτάνει που τους εξαναγκάζει να φύγουν αναζητώντας αλλού τον άρτο τον επιούσιο, δεν τους παρέχει και μία στοιχειώδη εκπαίδευση στα παιδιά τους, αφού η περικοπή των κονδυλίων, κατά περίπου 70%, θα οδηγήσει, αναγκαστικά, σε αναστολή της λειτουργίας των ελληνικών σχολείων του εξωτερικού.
Η μείωση των κονδυλίων για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση κατά 35% δείχνει ότι τελικά το Νέο Λύκειο, που ευαγγελίστηκαν τρεις Υπουργοί Παιδείας και έβαλε στην πράξη ο κ. Αρβανιτόπουλος, έχει ως κύριο στόχο να μειώσει το κόστος της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Πέραν του ποσοστού, που είναι υψηλό (και μεγαλύτερο από το μέσο όρο περικοπών), και ο απόλυτος αριθμός είναι επίσης μεγάλος, αφού οι περικοπές των 900 εκατομμυρίων (που είναι μεγαλύτερες από το μισό των συνολικών περικοπών) έφεραν την υπουργική απόφαση για τμήματα 30 μαθητών και άφησαν τα σχολεία χωρίς μαθητές, αφού οι αναπληρωτές μειώθηκαν δραστικά. Αν σ’ αυτά υπολογίσουμε και τη μειωμένη χρηματοδότηση των δήμων, που είναι υπεύθυνοι για τη συντήρηση των σχολείων, αντιλαμβανόμαστε γιατί έμειναν και χωρίς πετρέλαιο τα σχολεία.
Στην τριτοβάθμια εκπαίδευση η μείωση κατά 28,05% των δαπανών δημιούργησε την ανάγκη εφαρμογής  του σχεδίου Αθηνά με το λουκέτο σε 62 τμήματα, ώστε να μπορούν να λειτουργήσουν στοιχειωδώς τα υπόλοιπα, και τις απολύσεις των διοικητικών υπαλλήλων για την περαιτέρω μείωση του κόστους.
Η μείωση στο σύνολο των δαπανών για την εκπαίδευση αγγίζει το 26,86% ή 1.684.420.000 την τετραετία του μνημονίου. Οι περικοπές αυτές δημιουργούν δύο ειδών προβλήματα:
1. Τα βραχυπρόθεσμα, αφού τα χρήματα που περικόπηκαν θα λείψουν από το χτίσιμο νέων σχολείων, μισθούς, αγορά υλικών, δημιουργία νέων βιβλίων και ψηφιακών βοηθημάτων εκπαίδευσης και, φυσικά, έλειψαν από την οικονομία (μαζί φυσικά με τις υπόλοιπες περικοπές) φέρνοντας τη συρρίκνωση και το κλείσιμο επιχειρήσεων. Οι 1,5 εκατομμύρια άνεργοι δεν δημιουργήθηκαν τυχαία, ούτε κατά λάθος. Είναι άμεση συνέπεια των περικοπών σε όλα τα επίπεδα.
2. Τα μακροπρόθεσμα, αφού η χειροτέρευση της εκπαίδευσης υποθηκεύει το μέλλον της χώρας μας, που δεν θα μπορεί να ακολουθήσει τους ξέφρενους ρυθμούς της τεχνολογικής ανάπτυξης και συνεπώς να αναπτυχθεί οικονομικά στην επόμενη εικοσαετία, με αποτέλεσμα να μεγαλώνει το χάσμα από την υπόλοιπη Ευρώπη.
Οι νέες περικοπές στην εκπαίδευση, αλλά και στα υπόλοιπα υπουργεία, για το 2014 μας δείχνουν ότι η ανάπτυξη δεν θα έρθει και φέτος, αφού θα λείψουν από την αγορά 300 εκατομμύρια περισσότερα από πέρυσι μόνο από τον τομέα της εκπαίδευσης.

Κατανομή πιστώσεων τακτικού προϋπολογισμού  του Υπουργείου Παιδείας στα χρόνια του μνημονίου

 

2014 2013 2012 Τρποποποίηση 2011 2014-2011 %

Κεντρική υπηρεσία

223.374.000 192.308.000 224.367.000 280.591.000 -20,39%

Βιβλιοθήκες και ιστορικά αρχεία

10.256.000 10.045.000 10.357.000 13.772.000 -25,53%

Διεύθυνση Εκπαίδευσης Ελληνοπαίδων Εξωτερικού

17.204.000 26.710.000 29.228.000 56.753.000 -69,69%

Εισιτήριες εξετάσεις για την τριτοβάθμια εκπαίδευση

6.078.000 14.224.000 22.254.000 22.535.000 -73,03%

Πρωτοβάθμια εκπαίδευση

1.596.782.000 1.571.128.000 1.730.880.000 1.905.755.000 -16,21%

Δευτεροβάθμια εκπαίδευση

1.577.718.000 1.821.209.000 2.184.166.000 2.419.181.000 -34,78%

Γενική Γραμματεία Θρησκευμάτων

182.907.000 196.411.000 199.593.000 232.453.000 -21,31%

Ανώτατη Εκπαίδευση

876.873.000 941.841.000 1.127.408.900 1.218.674.000 -28,05%

Ακαδημία Αθηνών και λοιπές υπηρεσίες που εξαρτώνται απ' αυτήν

5.743.000 12.053.000 7.953.000 7.430.000 -22,71%

Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (καταργήθηκε)

 0  0 2.158.900 3.364.000  

Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς

2.583.000 2.872.000 2.998.500    

Γενική Γραμματεία Δια Βίου Μάθησης

13.311.000 15.943.000 16.193.000 10.935.000 21,73%

Αρχή Διασφάλισης της Ποιότητας στην Ανώτατη εκπαίδευση

467.000 553.000 681.000 808.000 -42,20%

Γενική Γραμματεία ΄Ερευνας & Τεχνολογίας

68.902.000 76.875.000 78.620.000 93.052.000 -25,95%

Ελληνική Επιτροπή Ατομικής Ενέργειας

2.797.000 2.624.000 2.686.000 2.737.000 2,19%

Ελληνικό Κέντρο Θαλασσίων Ερευνών

1.582.000 1.598.000 1.970.000 2.400.000 -34,08%

Αστεροσκοπείο Αθηνών

752.000 749.000 861.700 1.309.000 -42,55%

ΓΕΝΙΚΟ ΣΥΝΟΛΟ

4.587.329.000 4.887.145.013 5.642.376.000 6.271.749.000 -26,86%
Έρευνα: Στράτος Στρατηγάκης

 

© Στράτος Στρατηγάκης