αύξηση μεγέθους επαναφορά μείωση μεγέθους Αποσύνδεση

"Εμφύλιος" μεταξύ καθηγητών

ΤΟΥ ΣΤΡΑΤΟΥ ΣΤΡΑΤΗΓΑΚΗ

 

Δημοσιεύτηκε 17/9/2013

 

«Εμφύλιος πόλεμος» ξέσπασε μεταξύ καθηγητών διαφόρων ειδικοτήτων για δύο λόγους:

1. τη διδασκαλία μαθημάτων από συγκεκριμένες ειδικότητες και

2. την ένταξη μαθημάτων στο ωρολόγιο πρόγραμμα.

Η διδασκαλία της Ιστορίας αποτελεί το μήλον της Εριδος, μεταξύ των καθηγητών των ξένων φιλολογιών από τη μία και των καθηγητών. Τη διαμάχη ξεκίνησε το ίδιο το υπουργείο Παιδείας, που άλλαξε, με έγγραφό του με ημερομηνία 6/9, τη δεύτερη ανάθεση του μαθήματος της Ιστορίας (ποιος διδάσκει Ιστορία, αν δεν υπάρχει φιλόλογος) από τους καθηγητές των ξένων φιλολογιών στους κοινωνιολόγους και τους νομικούς. Μόλις πέντε ημέρες πριν το πρώτο χτύπημα του κουδουνιού τέτοια αλλαγή δείχνει έλλειψη οργάνωσης, αφού αλλάζει το ωράριο όλων των καθηγητών, αλλάζουν οι κενές θέσεις και δεν υπάρχει χρόνος για τη σωστή διαχείριση του προσωπικού.

Το θέμα είναι κρίσιμο, αφού με τις απολύσεις να επικρέμονται κανείς δε θέλει να μείνει χωρίς ώρες διδασκαλίας και να κινδυνεύσει με διαθεσιμότητα και απόλυση. Ετσι η ένωση καθηγητών ξένων γλωσσών προειδοποιεί, με επιστολή της, το υπουργείο: «Δηλώνουμε ότι θα χρησιμοποιήσουμε όλα τα νόμιμα μέσα, νομικά, επιστημονικά και συνδικαλιστικά, για να προασπίσουμε το δικαίωμα των αποφοίτων των ξενόγλωσσων φιλολογιών της Φιλοσοφικής Σχολής να διδάσκουν μαθήματα τα οποία έχουν διδαχθεί». Η τακτική του «διαίρει και βασίλευε» σε όλο της το μεγαλείο.

Υπάρχουν διαμαρτυρίες για την ανάθεση διδασκαλίας του project (ερευνητική εργασία), που μετά την εισαγωγή του με τυμπανοκρουσίες επί υπουργίας της κ. Διαμαντοπούλου, τώρα το εφαρμόζει όποιος δε συμπληρώνει το ωράριό του στο σχολείο του ή στα γειτονικά αν πρόκειται για φιλολόγους, μαθηματικούς ή φυσικούς.

«Πόλεμος» και στο νέο λύκειο με τη διαμάχη εδώ να εστιάζεται στη Χημεία και την Πληροφορική. Η Πληροφορική απουσίαζε από το νέο λύκειο και στη θέση της επανερχόταν η Χημεία (που είχε εξοριστεί επί Αρσένη). Ξεσηκώθηκαν οι καθηγητές της Πληροφορικής, τα τμήματα των πανεπιστημίων, αλλά και διάφοροι επώνυμοι καθηγητές ξιφουλκούσαν για την αναγκαιότητα της διδασκαλίας της Πληροφορικής στο λύκειο και μάλιστα λένε ότι πρέπει να είναι πανελληνίως εξεταζόμενο μάθημα. Είναι λογικό ο καθένας να πιστεύει ότι η επιστήμη που θεραπεύει είναι η καλύτερη, εδώ όμως υπάρχει πολύ… χρήμα, που καλό είναι να αποκαλύψουμε.

Η διδασκαλία της Πληροφορικής στο λύκειο εξασφαλίζει εργασία στους καθηγητές Πληροφορικής. Το αίτημα της πανελλήνιας εξέτασης κρύβει το χρήμα, αφού κάθε μάθημα που εξετάζεται σε πανελλήνιες εξετάσεις διδάσκεται στα φροντιστήρια, στα ιδιαίτερα μαθήματα και συμμετέχει στον τζίρο της προετοιμασίας των εισαγωγικών εξετάσεων. Φέτος στις πανελλήνιες εξετάσεις συμμετείχαν στο μάθημα της Πληροφορικής 34.465 υποψήφιοι, εκ των οποίων περίπου το 90% έκανε κάποιου είδους προετοιμασία. Αν αυτοί οι υποψήφιοι εξετάζονταν στη Χημεία, όπως συνέβαινε στη δεκαετία του '90, τότε η ζωή θα ήταν καλύτερη για τους χημικούς. Η αντίδραση της Ενωσης Ελλήνων Χημικών ήταν άμεση, υπερασπιζόμενη την αναγκαιότητα εξέτασης της Χημείας στις πανελλήνιες εξετάσεις.

Η αλήθεια είναι ότι, για την εισαγωγή σε μια σειρά σχολών, όπως τα τμήματα Χημείας αλλά και πολλά άλλα, μέχρι τώρα δεν απαιτούνταν γνώσεις Χημείας, αλλά προγραμματισμού, πράγμα παράλογο. Αλήθεια είναι επίσης ότι σε όλα τα τμήματα θετικής ή τεχνολογικής κατεύθυνσης ο προγραμματισμός διδάσκεται από το πρώτο εξάμηνο σπουδών. Δεν είναι, όμως, ο σκοπός μας να δώσουμε λύση, αλλά να δούμε τις αιτίες του «πολέμου». Προφανώς, θα ήταν προτιμότερο να αποφάσιζαν τα τμήματα για τις γνώσεις που απαιτούν να έχουν οι φοιτητές τους.

Οι εμφύλιες διαμάχες μεταξύ των καθηγητών αυξάνουν τους ανταγωνισμούς μεταξύ συναδέλφων, εντείνοντας τους κοινωνικούς αυτοματισμούς, που τόσο προσπάθησαν να καθιερώσουν οι κυβερνώντες.

© Στράτος Στρατηγάκης