αύξηση μεγέθους επαναφορά μείωση μεγέθους Αποσύνδεση

Ένας στους δύο κερδίζει μια θέση στην Ανώτατη Εκπαίδευση

του Στράτου Στρατηγάκη

 

Δημοσιεύτηκε 13/1/2013

 

Η αναδιάταξη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, που θα φέρει το κλείσιμο ή η συγχώνευση 150 τμημάτων, η βάση του 10 που ακόμη μελετάται από το Υπουργείο Παιδείας, θα αφήσουν εκτός τριτοβάθμιας εκπαίδευσης τουλάχιστον ένα στους δύο υποψηφίους των πανελληνίων εξετάσεων του 2013.
Το πρώτο θέμα που προκύπτει είναι το άγνωστο τοπίο που θα αντιμετωπίσουν οι υποψήφιοι σε λιγότερες από 135 ημέρες. Δεν γνωρίζουν τους όρους με τους οποίους θα διαγωνιστούν, αφού τα τμήματα, ο αριθμός των εισακτέων και η επαναφορά της βάσης του 10 είναι ακόμη ζητούμενα. Είναι σα να έχει ξεκινήσει ο αγώνας και ξαφνικά ο διαιτητής να αλλάζει τους κανόνες του παιγνιδιού. Μέχρι το 2010 οποιαδήποτε αλλαγή ανακοινωνόταν ίσχυε από το επόμενο έτος. Τώρα οι αλλαγές αποφασίζονται λίγες μέρες πριν την κατάθεση των μηχανογραφικών αιφνιδιάζοντας τους ενδιαφερόμενους.
Το νέο τοπίο που θα ισχύσει από φέτος θα ανατρέψει την αντίληψη που κυριαρχεί στην ελληνική κοινωνία ότι σχεδόν όλοι περνάνε σε κάποια σχολή. Με τη θεσμοθέτηση της βάσης του 10, που ίσχυσε από το 2006 μέχρι το 2009, το ποσοστό επιτυχίας όσων συμμετείχαν στις πανελλήνιες εξετάσεις αποφοίτων γενικού λυκείου (που απαρτίζουν την κατηγορία του 90%) κυμάνθηκε από 55 έως 65%, όπως φαίνεται στον πίνακα 1. Το συνολικό ποσοστό επιτυχίας από όλες τις κατηγορίες υποψηφίων κυμάνθηκε από 48 έως 59%, όπως φαίνεται στον πίνακα 2.  Δηλαδή περίπου ένας στους δύο περνούσε.
Το κλείσιμο 150 τμημάτων θα φέρει αναγκαστικά μείωση των πραγματικά διατιθέμενων θέσεων στις ανώτατες σχολές. Για να μη φανεί η μεγάλη μείωση είναι υπό σκέψη, από το Υπουργείο Παιδείας, η επαναφορά της βάσης του 10, ώστε να μη φανεί ότι δεν υπάρχουν θέσεις για όλους, αλλά ότι οι υποψήφιοι δεν είχαν τα προσόντα για να τις κατακτήσουν. Αν δείτε τον αριθμό των εισακτέων και τον αριθμό των επιτυχόντων από το 2006 μέχρι το 2009 θα δείτε ότι έμεναν περίπου 20.000 κενές θέσεις κάθε χρόνο. Οι υποψήφιοι, που δεν θα θεωρούνται ικανοί για σπουδές τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στα ανώτατα εκπαιδευτικά μας ιδρύματα, θα θεωρούνται ικανοί για σπουδές στα κολέγια, απλά πληρώνοντας για τις σπουδές τους. Θα αποκτούν πτυχίο ισότιμο με των δημόσιων πανεπιστημίων.
Η αλήθεια είναι ότι δεν έχει νόημα η εισαγωγή υποψηφίων που έγραψαν πολύ κάτω από τη βάση, αφού πράγματι δεν έχουν το απαραίτητο υπόβαθρο για να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους. Η λύση θα έπρεπε να είναι η ενίσχυση του λυκείου, ώστε να ανέβει το επίπεδο των υποψηφίων και να μπορούν να φοιτήσουν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Αυτό προϋποθέτει τουλάχιστον τα βασικά: θέρμανση και διδακτικό προσωπικό στα σχολεία. Αυτά όμως αντί να είναι αυτονόητα, αποτελούν ζητούμενα στην Ελλάδα του μνημονίου.
Αντί του αυτονόητου τη μία καθιερώνουμε τη βάση του 10, την άλλη την καταργούμε και σε λίγο σκεφτόμαστε να την επαναφέρουμε κι όλα αυτά σε λιγότερο από 5 χρόνια...

Πίνακας 1: Κατηγορία 90%: Υποψήφιοι που εξετάστηκαν στις Πανελλήνιες

Έτος

Υποψήφιοι Κάτω από 10 Ποσοστό κάτω από 10 Επιτυχόντες Ποσοστό Επιτυχίας

2006*

93.423 38.982 41,72 52.122 55,79

2007*

93.389 31.822 34,07 57.477 61,54

2008*

89.987 32.272 35,86 55.711 61,91

2009*

84.839 28.026 33,03 55.628 65,56

2010

89.807 30.800 34,29 69.323 77,19

2011

81.986 30.409 37.09 62.524 76,26

2012

84.896 29.009 34,17 63.524 74,82

* Ίσχυε η βάση του 10

Επεξεργασία Στοιχείων: Στράτος Στρατηγάκης

Πίνακας 2: Όλες οι κατηγορίες Υποψηφίων

 

Εισακτέοι Υποψήφιοι Επιτυχόντες Ποσοστό Επιτυχίας

2006*

83.262 133.146 64.392 48,36

2007*

82.394 123.491 69.501 56,28

2008*

86.736 123.114 68.224 55,41

2009*

88.262 115.967 68.794 59,32

2010

88.165 113.900 84.368 74,07

2011

77.608 123.916 77.893 62,85

2012

78.684 116.173 80.615 69,39

* Ίσχυε η βάση του 10

Επεξεργασία Στοιχείων: Στράτος Στρατηγάκης

 

© Στράτος Στρατηγάκης