αύξηση μεγέθους επαναφορά μείωση μεγέθους Αποσύνδεση

Δεν δίνουμε βάση στις βάσεις

του Στράτου Στρατηγάκη

 

Δημοσιεύτηκε 29/4/2012

 

Η διαμόρφωση των βάσεων εισαγωγής στα Ανώτατα Ιδρύματα καθορίζεται κάθε χρόνο από τρεις παράγοντες:
1. τη δυσκολία των θεμάτων
2. τον αριθμό των εισακτέων
3. τις επιθυμίες των υποψηφίων.
Η δυσκολία των θεμάτων αυξάνει ή μειώνει τον αριθμό των αριστούχων, με αποτέλεσμα να ανεβοκατεβαίνουν οι βάσεις.
Ο αριθμός των εισακτέων εκφράζει τη δυσκολία εισαγωγής στην ανώτατη εκπαίδευση, αφού όταν είναι μεγάλος εισάγονται όλοι, άρα η εισαγωγή είναι εύκολη, ενώ, αντίθετα, όταν είναι μικρός εισάγονται πολύ λίγοι υποψήφιοι, άρα η εισαγωγή είναι δύσκολη, όπως συνέβαινε πριν το 2.000
Οι επιθυμίες των υποψηφίων διαμορφώνουν τη βάση μιας σχολής σε σχέση με μία άλλη. Στον πίνακα βλέπουμε την εξέλιξη των βάσεων τριών σχολών της θεωρητικής κατεύθυνσης την τελευταία εικοσαετία. Σημασία έχει να διαβάσουμε τον πίνακα κατακόρυφα και όχι οριζόντια. Διαβάζοντας κατακόρυφα βλέπουμε κάθε χρόνο τη σχέση της μίας σχολής με τις άλλες. Έτσι παρατηρούμε ότι το 1993 η φιλολογία είχε τη μεγαλύτερη ζήτηση, άρα και βάση, ενώ το 2011, είχε τη μικρότερη ζήτηση. Η μεταβολή αυτή οφείλεται στο αντίκρισμα του πτυχίου της στην αγορά εργασίας. Το 1993 οι απόφοιτοι των τμημάτων φιλολογίας διορίζονταν άμεσα, ενώ το 2011 τα πράγματα έχουν δυσκολέψει πολύ. Αυτό έχει επίπτωση στη ζήτηση σπουδών στο τμήμα που, με τη σειρά του, μειώνει τη βάση του τμήματος.
Η βάση των δασκάλων δεν έχει σταθερή πορεία, αφού η ζήτηση για σπουδές στο τμήμα καθορίζεται απόλυτα από τις ελπίδες διορισμού. Έτσι το 2000 οι δάσκαλοι διορίζονταν στα 40 τους χρόνια περίπου με αποτέλεσμα η βάση τους να έχει κατρακυλήσει. Αντίθετα το 2009 η βάση τους ήταν η υψηλότερη με το βαθμό πρόσβασης του τελευταίου να είναι υψηλότερος από αυτόν του τελευταίου εισαγόμενου στη Νομική, γιατί η έλλειψή τους ήταν τεράστια, με αποτέλεσμα να διορίζονται μόλις έπαιρναν το πτυχίο τους. Μόλις οι διορισμοί τους μειώθηκαν δραματικά, με την έλευση της κρίσης η βάση τους κατρακύλησε στα επίπεδα του 1993.
Βλέπουμε λοιπόν ότι η εξέλιξη των βάσεων είναι άμεσα συνδεμένη με τη ζήτηση για σπουδές σε κάθε τμήμα, που με τη σειρά της συνδέεται με τις προοπτικές του πτυχίου στην αγορά εργασίας και δεν έχει καμία σχέση με την ποιότητα σπουδών στο τμήμα.
Η σύγχυση που δημιουργείται στους υποψηφίους είναι ότι πιστεύουν πως το τμήμα που έχει υψηλή βάση είναι καλύτερο από αυτό που έχει χαμηλότερη βάση. Έχει δηλαδή μετατραπεί η βάση της σχολής σε άτυπη αξιολόγηση. Το λάθος είναι μεγάλο και οδηγεί πολλούς υποψηφίους σε λάθος επιλογές, αφού οι περισσότεροι αντί να εξετάζουν ποια σχολή τους αρέσει, προσπαθούν να πετύχουν στην υψηλότερη σχολή που τους επιτρέπουν τα μόριά τους, θεωρώντας ότι αποτελεί την καλύτερη επιλογή.
Είναι προφανές ότι η ποιότητα των σπουδών στο τμήμα φιλολογίας, για παράδειγμα, δεν άλλαξε απλά η ζήτηση για μία θέση στη σχολή μειώθηκε, λόγω της αδιοριστίας των φιλολόγων και αυτό είχε ως συνέπεια την πτώση της βάσης.
Δεν πρέπει λοιπόν να συνδέουμε τη βάση μιας σχολής με την αξία των σπουδών σ’ αυτή, γιατί είναι τελείως διαφορετικά πράγματα.

Εξέλιξη των βάσεων

 

1993

2000

2009

2010

2011

Νομικής Θεσσαλονίκης

18,06

18,80

18,62

18,77

18,38

Φιλολογίας Θεσσαλονίκης

18,18

17,70

17,42

17,37

16,98

Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης Θεσσαλονίκης

17,53

16,27

18,93

18,68

17,57

Μελέτη: Στράτος Στρατηγάκης

© Στράτος Στρατηγάκης