αύξηση μεγέθους επαναφορά μείωση μεγέθους Αποσύνδεση

Νέο Λύκειο με τη συνταγή του παλιού

του Στράτου Στρατηγάκη

 

Δημοσιεύτηκε 21/8/2011

 

Το Νέο Λύκειο και το Νέο Τεχνολογικό Λύκειο, που αφορά στην τεχνολογική εκπαίδευση, έχουν πρεμιέρα το Σεπτέμβρη με την έναρξη της νέας χρονιάς. Οι πληροφορίες που έχουμε είναι συγκεχυμένες. Θα μετρούν οι βαθμοί της Α Λυκείου, όπως λένε οι φήμες που κυκλοφορούν, ή όχι. Δεν θα έπρεπε να το γνωρίζουν οι μαθητές με την έναρξη της νέας χρονιάς; Δεν το γνωρίζουν όμως και μένει λιγότερο από μήνας για την έναρξη των σχολείων. Η αλήθεια είναι ότι δεν γνωρίζουμε τίποτα για την πρόσβαση των υποψηφίων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Δεν είναι όμως αυτό το πρόβλημα. Το πρόβλημα είναι ότι έχουμε μία νέα αλλαγή στο Λύκειο, χωρίς πιθανότητες επιτυχίας.
Το Νέο Λύκειο χτίζεται πάνω στο «παλιό» Γυμνάσιο και στο «παλιό» Δημοτικό. Αυτό σημαίνει ότι τα παιδιά που θα ξεκινήσουν το Σεπτέμβρη την Α Λυκείου, σύμφωνα με το Νέο Λύκειο, θα έχουν τις γνώσεις που είχαν και τα περσινά παιδιά που ξεκινούσαν το «παλιό» Λύκειο, με τα τραγικά αποτελέσματα που βλέπουμε κάθε χρόνο με την ανακοίνωση των βαθμών των Πανελληνίων. Κάθε χρόνο περισσότεροι από 30.000 μαθητές γράφουν μέσο όρο στα πανελληνίως εξεταζόμενα μαθήματα μικρότερο από 10.
Τα παιδιά που θα ξεκινήσουν την Α Λυκείου το Σεπτέμβρη θα έχουν τα κενά που έχουν τα παιδιά κάθε χρόνο. Θα έχουν μάθει στην παπαγαλία, όπως κάθε χρόνο, θα έχουν μέχρι τα 15 τους μάθει συγκεκριμένα πράγματα. Πάνω σ’ αυτές τις προβληματικές βάσεις θα προσπαθήσουν να χτίσουν το Νέο Λύκειο. Οι πιθανότητες επιτυχίας ελάχιστες, γιατί τόσα χρόνια όλοι αναμασούν την καραμέλα της συνολικής αλλαγής της εκπαίδευσης, σε όλες τις βαθμίδες, μόνο που κανείς δεν την εφαρμόζει. Τι σημαίνει συνολική αλλαγή; Σημαίνει ότι εκπονούμε ένα σχέδιο για να πετύχουμε τους στόχους που έχουμε θέσει και κάθε χρόνο το εφαρμόζουμε σε μία τάξη. Ξεκινάμε από την Α Δημοτικού ή το Νηπιαγωγείο τη μία χρονιά και την επόμενη χρονιά τα ίδια παιδιά συναντούν νέο πρόγραμμα και βιβλία στη Β Δημοτικού, στην επόμενη στη Γ Δημοτικού μέχρι να ολοκληρωθεί ο κύκλος της δωδεκαετούς εκπαίδευσης. Αυτό σημαίνει ότι χρειάζεται σχεδόν μία δεκαπενταετία (μαζί με το χρόνο σχεδιασμού) για να γίνει μία αλλαγή στο εκπαιδευτικό σύστημα, ώστε μετά να μετρήσουμε την αποτελεσματικότητα του νέου συστήματος και να προβούμε σε διορθώσεις.
Αντί αυτού έχουμε ένα σύνολο από προχειρότητες σε επιμέρους τομείς του όλου εγχειρήματος.
Ωρολόγιο Πρόγραμμα
Οι αλλαγές στο Ωρολόγιο πρόγραμμα είναι πολύ μικρές. Μειώθηκε κατά μία ώρα η διδασκαλία των Αρχαίων Ελληνικών, αυξήθηκε κατά μία ώρα η Γεωμετρία στο Β τετράμηνο και καταργήθηκαν οι Αρχές Οικονομίας, η Τεχνολογία και ο ΣΕΠ. Νέο μάθημα αποτελεί η Βιολογία κατά παράβαση του στόχου να μην υπάρχουν μονόωρα μαθήματα. Τέλος στο πρόγραμμα δεν περιλαμβάνονται μαθήματα επιλογής.
Βιβλία
Βιβλία… δεν υπάρχουν. Το Νέο Λύκειο θα στηριχτεί στα παλιά βιβλία. Τα προγράμματα σπουδών οριστικοποιήθηκαν το Μάιο και τον Ιούνιο, για τα βασικά μαθήματα: γλώσσα, μαθηματικά, φυσική, χημεία και βιολογία. Προφανώς δεν επαρκεί ο χρόνος για τη συγγραφή νέων βιβλίων, άρα θα ξεκινήσουμε με τα παλιά. Στη  βιολογία, που είναι νέο μάθημα, θα διδαχθεί το παλιό βιβλίο της κατεύθυνσης της Β Λυκείου.
Μέθοδος project
Πρόκειται για το μόνο νέο πράγμα στο Λύκειο, που ήδη σκόρπισε την αγανάκτηση στους εκπαιδευτικούς, λόγω της επιμόρφωσης στο πόδι, που έγινε στο τέλος Ιουνίου.
Αξιολόγηση του μαθητή
Άγνωστες οι βουλές του Υπουργείου Παιδείας. Θα υπάρχουν τετράμηνα, προαγωγικές εξετάσεις τον Ιούνιο, κανείς δεν γνωρίζει. Φυσικά το σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση δεν έχει ανακοινωθεί.
Υπάρχει και το Τεχνολογικό Λύκειο.
Το Τεχνολογικό Λύκειο αντικαθιστά το Επαγγελματικό Λύκειο (ΕΠΑ.Λ) που απέτυχε. Είναι λογικό να ξεκινούν και οι δύο τύποι Λυκείου μαζί, ιδιαίτερα τώρα που όλοι λένε ότι η τεχνική εκπαίδευση πρέπει να αναβαθμιστεί. Η προχειρότητα όμως δεν επιτρέπει την ταυτόχρονη εκκίνηση. Επιλέγεται λοιπόν ένα προσωρινό πρόγραμμα στα ήδη υπάρχοντα ΕΠΑ.Λ, μέχρι να οριστικοποιηθούν οι αποφάσεις για το Τεχνολογικό Λύκειο. Ήδη τα παιδιά της τεχνικής εκπαίδευσης αντιμετωπίζονται ως πολίτες β κατηγορίας πριν ακόμη ξεκινήσει το Νέο Λύκειο, όπως συνέβαινε τόσα χρόνια τώρα με την παραμελημένη τεχνική εκπαίδευση.
Τα παιδιά που μέχρι τώρα ξεκινούσαν το Λύκειο είχαν σε ποσοστό 30% χαμηλές επιδόσεις στα μαθηματικά, σύμφωνα με το πρόγραμμα PISA, και τελείωναν το Λύκειο γράφοντας σε ποσοστό μεγαλύτερο του 30% κάτω από τη βάση στα 6 πανελληνίως εξεταζόμενα μαθήματα. Πιστεύετε ότι θα αλλάξει αυτό; Γιατί αυτό είναι το ζητούμενο της κάθε αλλαγής.

 

 

 

Προσωρινό Πρόγραμμα Α ΕΠΑ.Λ

ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ

α/α

ΜΑΘΗΜΑΤΑ

ΩΡΕΣ

1

Ελληνική Γλώσσα

Νέα Ελληνική Γλώσσα

2

Νέα Ελληνική Λογοτεχνία

2

2

Θρησκευτικά

1

3

Ιστορία

2

4

Μαθηματικά

Άλγεβρα

2

Γεωμετρία

2

5

Ξένη Γλώσσα

3

6

Φυσικές Επιστήμες

Φυσική

3

Χημεία

2

7

Φυσική Αγωγή

2

 

ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΒΑΣΙΚΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ

8

Αρχές Οικονομίας

2

9

Εφαρμογές Πληροφορικής

3

10

Ερευνητικής Εργασία (Project)

2

 

ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ

11

Τεχνικό Σχέδιο/Ναυτική Τέχνη/Ευρωπαϊκή Ένωση (Θεσμοί και Πολιτικές)/

2

 

ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ

Α Νέα Ελληνική Γλώσσα

2

Β Μαθηματικά

2

ΣΥΝΟΛΟ

34

 

 

 

 

 

 

Α'  ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ

Μάθημα

Ώρες

Υποχρεωτικά

 

Ελληνική Γλώσσα

Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία

5

Νέα Ελληνική Γλώσσα

2

Νέα Ελληνική Λογοτεχνία

2

Θρησκευτικά

2

Ιστορία

2

Μαθηματικά

Άλγεβρα

2

Γεωμετρία

3

Ξένη Γλώσσα

3

Φυσικές Επιστήμες

Φυσική

3

Χημεία

2

Βιολογία

1

Φυσική Αγωγή

2

Ερευνητική εργασία (Project)

3

Σύνολο

32

© Στράτος Στρατηγάκης