αύξηση μεγέθους επαναφορά μείωση μεγέθους Αποσύνδεση

Πανελλήνιες εξετάσεις: Η περιπέτεια που έγινε θρίλερ

του Στράτου Στρατηγάκη

 

Δημοσιεύτηκε 29/5/2011

 

Ολοκληρώθηκε ο βασικός κύκλος των φετινών πανελληνίων εξετάσεων με πολλές εκπλήξεις που θα κάνουν πολύ δύσκολη την εκτίμηση της διαμόρφωσης των βάσεων και, συνεπώς, θα κρατήσουν την αγωνία σε πολύ ψηλά επίπεδα. Το σημαντικότερο νέο που έφεραν οι πανελλήνιες εξετάσεις φέτος ήταν η δυσκολία των θεμάτων που ήταν πρωτοφανής. Προφανώς η δυσκολία των θεμάτων σε όλα τα μαθήματα, κυρίως τα θετικά, αποτελούσε κεντρική επιλογή και ήταν πολύ σωστή όπως θα αναλύσουμε στη συνέχεια.
Ήταν απαραίτητη η αύξηση του βαθμού δυσκολίας των θεμάτων, ώστε να μειωθούν οι αριστούχοι και, φυσικά, να οδηγηθούμε σε πτώση των βάσεων, που είναι και ο στόχος. Οι πολύ υψηλές βάσεις οδηγούν σε επιλογή υποψηφίων που στηρίζεται σε λεπτομέρειες, όπως ένα μικρό λάθος στις πράξεις ή μία ανεπαρκή αιτιολόγηση. Είναι φυσικό όταν όλοι έχουν λύσει την άσκηση να έχουμε πληθώρα αριστούχων και η επιτυχία να κρίνεται στις λεπτομέρειες. Όταν τα θέματα είναι δύσκολα δεν έχουμε πολλούς αριστούχους και έτσι η επιλογή στηρίζεται στο ποιος έλυσε την άσκηση και ποιος όχι.
Δύο είναι οι τρόποι να δυσκολέψουν τα θέματα των εξετάσεων: το πολύ υψηλό επίπεδο των θεμάτων ή η αυξημένη ποσότητα. Επελέγη ο δεύτερος. Έτσι, για πρώτη φορά, ο χρόνος δεν έφτασε στους υποψηφίους που σημαίνει ότι δεν υπήρχε αρκετός χρόνος για αμφιβολίες ή αναζήτησης της λύσης.
Η προσπάθεια να δυσκολέψουν τα θέματα έγινε, σε μερικές περιπτώσεις, άτσαλα, όπως, για παράδειγμα, στα Μαθηματικά Γενικής Παιδείας όπου αδικήθηκαν εμφανώς τα παιδιά της θεωρητικής κατεύθυνσης που πάντα έχουν χειρότερες επιδόσεις στα Μαθηματικά. Πώς αυτά τα παιδιά θα επιλέξουν στο μέλλον τα Μαθηματικά όταν δουν στα στατιστικά που θα δημοσιευτούν το βατερλώ που αναμένεται φέτος;
Διαμαρτυρίες υπήρξαν και για την απόσυρση των θεμάτων των Μαθηματικών και η καθυστέρηση στην επαναδιανομή τους στους υποψηφίους για μια παρένθεση.
Διαμαρτυρίες υπήρξαν και στο Δ3 θέμα της Βιολογίας Γενικής Παιδείας ως προς τη σωστή λύση, πράγμα που ανάγκασε την Πανελλήνια Ένωση Βιολόγων να τοποθετηθεί.
Η απόπειρα αντιγραφής με ηλεκτρονικό τρόπο, μέσω sms, που έγινε από μαθητή και η, για πρώτη φορά, αποκάλυψη τέτοιας περίπτωσης έκανε εντύπωση γιατί από καιρό υπήρχαν υποψίες ότι κάτι τέτοιο θα μπορούσε να συμβεί και μάλιστα οι ισχυρισμοί του Υπουργείου Παιδείας ότι υπάρχει φραγή στα κινητά εντός των εξεταστικών κέντρων δεν ισχύει, όπως μαρτυρούν τα γεγονότα. Η αλήθεια είναι ότι κάθε χρόνο παρατηρούνται προσπάθειες δολίευσης των εξετάσεων, αλλά τώρα αν το Υπουργείο Παιδείας και η Δικαιοσύνη δεν δείξει την απαιτούμενη σοβαρότητα το φαινόμενο του χρόνου θα μαζικοποιηθεί και στο τέλος θα γίνει ανεξέλεγκτο.
Με το δεδομένο ότι αυτές οι εξετάσεις δεν είναι εξετάσεις πιστοποίησης γνώσεων, αλλά κατάταξης των υποψηφίων σε φθίνουσα σειρά μορίων, ώστε να γίνει η εισαγωγή τους στις σχολές και τα τμήματα, κάθε προσπάθεια δολίευσης των εξετάσεων είναι εις βάρος των υπόλοιπων υποψηφίων, αφού ο ευνοούμενος παίρνει τη θέση κάποιου άλλου τίμιου υποψηφίου.

Οι βάσεις

Η δυσκολία των θεμάτων θα φέρει μεγάλη στενοχώρια στους υποψηφίους όταν ανακοινωθούν τα αποτελέσματα των γραπτών τους. Αυτή η στενοχώρια θα μετατραπεί σε ξέφρενη χαρά όταν ανακοινωθούν οι βάσεις και θα διαπιστώσουν ότι πέτυχαν στη σχολή που δεν φαντάζονταν. Οι περισσότεροι υποψήφιοι που στενοχωριούνται με τα γραπτά τους νιώθοντας ότι η βαθμολογία τους θα είναι πολύ χαμηλή σκέφτονται ότι θα είναι αδύνατο να «πιάσουν» τη βάση της σχολής των ονείρων τους. Η απογοήτευση που νιώθουν είναι πολύ μεγάλη. Πρέπει να τους πούμε μερικά αυτονόητα πράγματα που ξεχνούν μέσα στο άγχος τους. Οι βάσεις που κοιτούν είναι οι… περσινές που διαμορφώθηκαν από τα περσινά δεδομένα. Η διαμόρφωση των βάσεων εξαρτάται από τρεις παράγοντες:
1. Τις προσφερόμενες θέσεις
2. Τη δυσκολία των θεμάτων και
3. Τις προτιμήσεις των υποψηφίων.
Φέτος είχαμε μεταβολή στον αριθμό των εισακτέων, τις προσφερόμενες θέσεις δηλαδή, είχαμε πολύ δυσκολότερα θέματα και οι προτιμήσεις των υποψηφίων αναμένεται να επηρεαστούν από την κρίση ακόμη περισσότερο από πέρυσι. Η πρόβλεψη των βάσεων θα είναι εξαιρετικά δύσκολη και πολλές ανατροπές αυτών που μέχρι τώρα φαίνονταν σταθερά αναμένονται. Αναμένουμε μεγάλη πτώση των βάσεων στις περιζήτητες σχολές και άνοδο στα χαμηλόβαθμα ΤΕΙ της περιφέρειας. Θέλει προσοχή λοιπόν η συμπλήρωση του μηχανογραφικού για να αποφευχθούν μη αναστρέψιμα λάθη που κοστίζουν ακριβά.

Ακόμη άγνωστα

Άγνωστα παραμένουν ακόμη και στο τέλος των πανελληνίων εξετάσεων ο τρόπος και ο χρόνος υποβολής του μηχανογραφικού. Το Υπουργείο Παιδείας δεν έχει ανακοινώσει ακόμη πότε θα υποβληθεί το μηχανογραφικό δελτίο. Η προσπάθεια που κάνει είναι να υποβληθεί το μηχανογραφικό εντός του Ιουνίου, ώστε να εξοικονομήσει τα χρήματα που ξόδευε για τις επιτροπές που λειτουργούσαν στις Διευθύνσεις και τα Γραφεία Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Το ποσό αυτό ανήλθε το 2010 σε 245.000 ευρώ. Για να εξοικονομηθεί αυτό το ποσό πρέπει η συμπλήρωση του μηχανογραφικού να διαρκέσει 10 ημέρες το πολύ και γι’ αυτό γίνεται απαραίτητη η ηλεκτρονική του συμπλήρωση. Διαφορετικά δεν θα επαρκεί ο χρόνος για να γίνει η κατάθεση των 100.000 μηχανογραφικών, που θα πρέπει να κατατίθενται με ρυθμό 10.000 μηχανογραφικά την ημέρα για να ολοκληρωθεί η διαδικασία εντός 10 ημερών.  Η ηλεκτρονική πλατφόρμα συμπλήρωσης του μηχανογραφικού είναι έτοιμη. Δεν γνωρίζουμε ποια απόφαση έχει παρθεί, καθώς τίποτα επίσημο δεν έχει ανακοινωθεί ακόμη. Έτσι φαίνεται ότι ο αιφνιδιασμός των υποψηφίων θα είναι… πετυχημένος.

© Στράτος Στρατηγάκης