αύξηση μεγέθους επαναφορά μείωση μεγέθους Αποσύνδεση

Το τσουνάμι των συγχωνεύσεων σχολείων

του Στράτου Στρατηγάκη

 

Δημοσιεύτηκε 27/3/2011

Μαζί με τις τριτοκοσμικές χώρες η Ελλάδα.

Οι συγχωνεύσεις σχολείων για το επόμενο σχολικό έτος ανακοινώθηκαν από το Υπουργείο Παιδείας. Φυσικά μπορεί να γίνουν και άλλες, αφού λείπουν από τον πίνακα που έδωσε στη δημοσιότητα το Υπουργείο Παιδείας ολόκληρες εκπαιδευτικές περιφέρειες. Αυτό είναι μόνο η αρχή, αφού κάθε χρόνο θα γίνονται συγχωνεύσεις καθώς η τρόικα θα απαιτεί διαρκώς και νέα μέτρα περικοπών του δημόσιου τομέα. Όλο το προηγούμενο διάστημα η Υπουργός Παιδείας έλεγε ότι οι συγχωνεύσεις γίνονται για παιδαγωγικούς λόγους, που όμως δεν μας έλεγε ποιοι είναι. Τελευταία παραδέχτηκε την πραγματικότητα ότι οι οικονομικοί λόγοι είναι η αιτία των συγχωνεύσεων.
Στην Ελλάδα τη δεκαετία του 2000 είχαμε μαζικούς διορισμούς εκπαιδευτικών στην προσπάθεια να μειωθεί ο αριθμός των μαθητών ανά τάξη. Το αποτέλεσμα φαίνεται στον πίνακα: το έτος 2008  η Ελλάδα είχε μικρότερες τάξεις από το μέσο όρο των χωρών της ΕΕ στο Δημοτικό και ελαφρά μικρότερες στο Γυμνάσιο. Καλύφθηκε δηλαδή η μεγάλη απόσταση που μας χώριζε με τις προηγμένες χώρες. Το νομικό πλαίσιο όμως έμεινε στάσιμο: 25 μαθητές μέγιστο στο Δημοτικό και 25 μαθητές συν 10% όταν οι συνθήκες το απαιτούσαν στο Γυμνάσιο. Σ’ αυτό στηρίχτηκε η Υφυπουργός Παιδείας κα Χριστοφυλοπούλου και εξέδωσε εγκύκλιο στην οποία αναφέρει το μέγεθος των τάξεων για το σχολικό έτος για το προσεχές σχολικό έτος 2011-2012, ξεχνώντας (;) όμως να αναφέρει ότι το 10% ισχύει όταν οι συνθήκες το απαιτούν, κάτι που είχε δηλώσει η ίδια η Υπουργός κα Διαμαντοπούλου τον Σεπτέμβριο και βέβαια δεν εφαρμόστηκε, αφού υπάρχουν τμήματα μεγαλύτερα των 25 παιδιών χωρίς να υπάρχει κτιριακό πρόβλημα.
Στις χώρες της ΕΕ και του ΟΟΣΑ οι μέσοι όροι δεν ξεπερνούν εύκολα τα 22 παιδιά. Η απόσταση που θα μας χωρίζει από τις προηγμένες χώρες που θαυμάζαμε τόσα χρόνια για τις σχολικές επιδόσεις τους θα γίνει πολύ μεγάλη. Δείτε στον πίνακα τη Δανία και τη Φινλανδία, την Πορτογαλία, που είναι περίπου στην ίδια οικονομική μοίρα με εμάς, με το ένα πόδι στο ΔΝΤ, τη Σλοβενία και τη Ρωσία. Οι μόνες χώρες που έχουν μεγαλύτερες τάξεις από εμάς είναι η Χιλή που αποτέλεσε έναν από τους καλύτερους μαθητές του νεοφιλελευθερισμού εδώ και περίπου 40 χρόνια, η Βραζιλία και η Τουρκία. Οι χώρες της Άπω Ανατολής έχουν μεγάλες τάξεις γιατί έχουν πειθαρχία στρατιωτικού τύπου, που, ευτυχώς, δεν υπάρχει στην πατρίδα μας.
Να θυμίσουμε εδώ ότι ο μέσος όρος της Ελλάδας ήταν λίγο μικρότερος από τις χώρες της ΕΕ και του ΟΟΣΑ γιατί εμείς έχουμε και τα νησιά που «χαλάνε» τους αριθμούς.
Αν θέλει η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας να κάνει οικονομίες κλίμακας θα μπορούσε να συγχωνεύσει κάποια σχολεία διατηρώντας όμως τους 20 μαθητές όριο  για το μέγεθος των τάξεων συν 10% επιπλέον όταν υπάρχει πρόβλημα αιθουσών, γιατί δεν πρέπει να ξεχνάμε και τη διπλοβάρδια που ζει και βασιλεύει. Βέβαια υπάρχει και το θέμα των μετακινήσεων που ακόμη δεν έχει λυθεί αξιοπρεπώς στην Ελλάδα και αποτελεί το πρώτο θέμα που πρέπει να λυθεί πριν τις συγχωνεύσεις.
Φυσικά εμείς αρχίζουμε πάντα από το τέλος.
Η αίσθηση που αποκομίζουμε είναι ότι πρόκειται για γερό τσεκούρεμα της παιδείας μας, που δημιουργεί σκέψεις για τα χειρότερα που έρχονται στην οικονομία μας και δεν γνωρίζουμε ακόμη, αλλά γνωρίζουν αυτοί που παίρνουν τις αποφάσεις. Η αλήθεια είναι ότι δίνοντας χρήματα στην παιδεία δε σημαίνει ότι βελτιώνεις την κατάσταση. Κόβοντας όμως τη χρηματοδότηση δε γίνεται να βελτιώσεις την παιδεία. Οι χειρότερες μέρες είναι μπροστά μας.

Αριθμός μαθητών ανά τάξη το 2008

 

Δημοτικό

Γυμνάσιο

 

 

 

Αυστραλία

23,2

23,0

Αυστρία

19,3

23,3

Χιλή

28,8

29,5

Τσεχία

20,0

22,5

Δανία

20,0

20,4

Φινλανδία

19,8

20,0

Γαλλία

22,7

24,1

Γερμανία

21,9

24,7

Ελλάδα

16,6

21,7

Ουγγαρία

21,4

22,8

Ισλανδία

18,0

19,8

Ιρλανδία

24,3

 

Ιταλία

18,6

20,9

Ιαπωνία

28,0

33,0

Κορέα

29,9

35,5

Λουξεμβούργο

15,6

19,5

Μεξικό

19,7

29,1

Ολλανδία

22,4

-

Πολωνία

19,3

24,0

Πορτογαλία

18,6

22,2

Σλοβακία

19,4

22,0

Ισπανία

19,7

23,6

Ελβετία

19,5

18,9

Τουρκία

27,3

-

Βρετανία

25,7

21,3

ΗΠΑ

23,8

23,2

Μ. Όρος ΟΟΣΑ

21,6

23,7

Μ Όρος ΕΕ-19

20,3

22,2

Συνεργαζόμενες με τον ΟΟΣΑ χώρες

 

 

Βραζιλία

27,1

30,5

Κίνα

36,6

55,5

Εσθονία

18,4

21,6

Ινδονησία

27,4

37,7

Ισραήλ

27,6

32,5

Ρωσία

15,8

17,9

Σλοβενία

18,5

20,4

Πηγή: ΟΟΣΑ Επεξεργασία Στράτος Στρατηγάκης

© Στράτος Στρατηγάκης