αύξηση μεγέθους επαναφορά μείωση μεγέθους Αποσύνδεση

Ψηφιακό φροντιστήριο αντί για απογευματινά μαθήματα

του Στράτου Στρατηγάκη

 

Δημοσιεύτηκε 6/3/2011

 

Το Υπουργείο Παιδείας κατάργησε στην πράξη την Πρόσθετη Διδακτική Στήριξη, τα απογευματινά δημόσια φροντιστήρια, μειώνοντας τους δικαιούχους μαθητές. Ενώ τα προηγούμενα χρόνια απευθυνόταν στους μαθητές και των τριών τάξεων του Λυκείου σε όλα τα Λύκεια, από φέτος απευθύνεται μόνο στους μαθητές της Γ Λυκείου και μόνο στις παραμεθόριες περιοχές.
Προφανής η υποβάθμιση μέχρι καταργήσεως. Όμως, για να λέμε την αλήθεια, ο θεσμός της πρόσθετης διδακτικής στήριξης δεν πέτυχε. Χρησιμοποιήθηκε μάλιστα ευρύτατα για την παράκαμψη του ΑΣΕΠ και τον μόνιμο διορισμό πολλών καθηγητών μεταξύ αυτών και πολλών «ημετέρων» αφού η αδιαφάνεια στις προσλήψεις ήταν ο κανόνας και όχι η εξαίρεση.
Το Υπουργείο Παιδείας παρέλαβε ένα θεσμό που καρκινοβατούσε και δεν έψαξε να δει τι έφταιξε, για να το διορθώσει, αλλά τον κατάργησε άμεσα. Αντικατέστησε την πρόσθετη διδακτική στήριξη με μία… ιστοσελίδα. Σωστά διαβάσατε. Προσπάθησε να αντικαταστήσει το ζωντανό καθηγητή με μία ιστοσελίδα. Αλλά ούτε και αυτό το κατάφερε.
Ξεκίνησε, λοιπόν,  τη λειτουργία της η ιστοσελίδα http://www.study4exams.gr που αποτελεί την προσπάθεια του Υπουργείου Παιδείας για το ψηφιακό φροντιστήριο. Η όλη προσπάθεια βρίσκεται στην αρχή της, με στόχο να ολοκληρωθεί φέτος η ύλη των 3 πρώτων μαθημάτων (Μαθηματικά Κατεύθυνσης, Φυσική Κατεύθυνσης και Αρχαία Ελληνικά Κατεύθυνσης). Η ύλη σ’ αυτά τα μαθήματα βρίσκεται σε αρχικό στάδιο, δεν θα μπορέσει δηλαδή φέτος να φανεί χρήσιμο στους υποψηφίους. Στα Μαθηματικά κατεύθυνσης για παράδειγμα η ύλη έχει μείνει στο μέσο του 3ου κεφαλαίου, τις παραγώγους. Ίσως από του χρόνου φανεί χρήσιμο σε κάποιους μαθητές. Μέχρι, όμως, να ολοκληρωθεί η προσπάθεια, θα έχει αλλάξει το σύστημα εισαγωγής, με αποτέλεσμα να μην προλάβει να λειτουργήσει και να φανεί πραγματικά χρήσιμο στους υποψηφίους. Τα χρήματα που δαπανώνται δεν προβλέπεται να πιάσουν τόπο. Η χρηματοδότηση του όλου εγχειρήματος γίνεται από το ΕΣΠΑ και το Υπουργείο Παιδείας. Την υλοποίηση έχει αναλάβει το Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών, που αναζητά συνεργάτες στη διεύθυνση: http://partners4study.cti.gr.

Τα Μαθηματικά

Στα Μαθηματικά της Γ Λυκείου υπάρχουν βίντεο με απαγγελία των ορισμών, καθηγητές που γράφουν στον πίνακα και εξηγούν τη θεωρία. Υπάρχουν οι διδακτικοί στόχοι σε κείμενο και κάποιες λυμένες ασκήσεις σε αρχεία pdf για ανάγνωση ή εκτύπωση. Οι ασκήσεις είναι ανάλογες των ασκήσεων των φροντιστηριακών βιβλίων.
Υπάρχει επίσης ανενεργό κουμπί με ερωτήσεις θεωρίας και άλυτες ασκήσεις.
Η βοήθεια που μπορεί να πάρει ένας μαθητής είναι περιορισμένη. Δεν υπάρχουν ασκήσεις για να ελέγξει ο μαθητής τις γνώσεις του, ούτε καν πολλαπλής επιλογής ώστε να ελέγξει την κατανόηση των εννοιών.
Η ύλη δεν είναι ολοκληρωμένη, άρα δεν μπορεί να βοηθήσει έναν υποψήφιο να προετοιμαστεί για τις εξετάσεις. Το σημαντικότερο, όμως, πρόβλημα είναι ότι δεν υπάρχει καμία διαδραστικότητα. Η όλη προσπάθεια εξαντλείται σε μονολόγους, κάτι που δεν έχει καμία σχέση με τη διδασκαλία, στην οποία βασική αρχή είναι η αλληλεπίδραση καθηγητή και μαθητή. Είναι σα να έχετε ένα καθηγητή που λέει το μάθημά του χωρίς καμία επαφή με την τάξη, σε ένα τοίχο. Αυτός ο καθηγητής θα χαρακτηριζόταν απαράδεκτος. Αν αυτό εννοεί το Υπουργείο Παιδείας ως ψηφιακό σχολείο, τότε είναι σίγουρα χειρότερο από το υπάρχον.
Δεν γνωρίζουμε κάτω από ποιες συνθήκες εργάστηκαν οι άνθρωποι που συμμετείχαν και με πόση πίεση χρόνου, αλλά το αποτέλεσμα είναι σίγουρα χειρότερο από τον χειρότερο καθηγητή στην τάξη.

Σπατάλη

Βλέπουμε  λοιπόν ένα θεσμό που δεν πέτυχε (την πρόσθετη διδακτική στήριξη) να καταργείται και να αντικαθίσταται από κάτι πολύ χειρότερο. Χρήματα να ξοδεύονται για την παραγωγή του διδακτικού υλικού χωρίς να προλαβαίνει να ολοκληρωθεί η ύλη μέχρι την αλλαγή του συστήματος εισαγωγής. Φέτος στόχος είναι να ολοκληρωθούν τα τρία πρώτα μαθήματα και απομένουν άλλα 12 για να ολοκληρωθούν τα προσεχή έτη. Οι πανελλήνιες εξετάσεις, με τη μορφή που έχουν τώρα θα υπάρχουν μέχρι το 2013. Από το 2014 θα αλλάξει το σύστημα εισαγωγής και προφανώς η εξεταστέα ύλη και τα μαθήματα. Άρα δεν πρόκειται να φανεί χρήσιμο στους υποψηφίους. Προς τι λοιπόν η δημιουργία της ιστοσελίδας; Αυτό δεν είναι ο ορισμός της σπατάλης;

© Στράτος Στρατηγάκης