αύξηση μεγέθους επαναφορά μείωση μεγέθους Αποσύνδεση

ΤΕΙ με τμήματα πολλών ταχυτήτων

του Στράτου Στρατηγάκη

 

Δημοσιεύτηκε 7/2/2011

 

Η διεύρυνση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης που έγινε στις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας δεν στέφθηκε με επιτυχία. Τα κοινοτικά κονδύλια απορροφήθηκαν, πολλά νέα τμήματα ιδρύθηκαν, η περιφέρεια ζωντάνεψε γιατί οι φοιτητές εκτός από χρήματα έφεραν, τα νιάτα τους και τον αέρα του καινούριου. Βοήθησε η παρουσία των φοιτητών να σπάσει η απομόνωση πολλών μικρών πόλεων, βοήθησε στην κυκλοφορία του χρήματος ανάμεσα στο κέντρο και την περιφέρεια. Πλήρωναν βέβαια οι γονείς.
Μόνο ο στόχος της διεύρυνσης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης δεν επιτεύχθηκε. Οι φοιτητές δεν πήραν πτυχίο στη μεγάλη τους πλειοψηφία. Τα ποσοστά αποφοίτησης σε κάθε τμήμα διαφέρουν. Στον πίνακα βλέπουμε το μέσο όρο των εισακτέων σε κάθε τμήμα την τριετία 2001, 2002 και 2003. Βλέπουμε και το μέσο όρο του αριθμού των πτυχιούχων 5 χρόνια μετά· τα έτη 2006,2007 και 2008. Τα ποσοστά αποφοίτησης είναι από εξαιρετικά υψηλά, όπως στο τμήμα Λογοθεραπείας Πάτρας με ποσοστό αποφοίτησης 88,75%, μέχρι πάρα πολύ χαμηλά. 10,56% το ποσοστό αποφοίτησης στο τμήμα Φυτικής Παραγωγής της Φλώρινας. Οι αιτίες του μικρού ποσοστού αποφοίτησης είναι πολλές και διαφορετικές. Θα τις αναλύσουμε όσο αυτό είναι δυνατό, αφού δεν έχουμε κάνει κάποια ειδική μελέτη.
Σε πολλά ΤΕΙ, όπως της Φυτικής Παραγωγής Φλώρινας, πολλοί φοιτητές εγγράφονταν και έδιναν ξανά εξετάσεις ή εξασφάλιζαν την αναβολή στράτευσης οι άνδρες και σπούδαζαν κάτι άλλο σε κολέγιο ή στο εξωτερικό. Μερικοί απλά εργάζονταν. Γιατί συνέβαινε αυτό; Γιατί οι θέσεις Φυτικής Παραγωγής ήταν πάρα πολλές στα διάφορα ΤΕΙ της Ελλάδας, με αποτέλεσμα το ΤΕΙ της Φλώρινας να μην συγκεντρώνει την προτίμηση πολλών υποψηφίων που θα ήθελαν να σπουδάσουν το αντικείμενο. Η Δυτική Μακεδονία δεν είχε τόσο πληθυσμό που να ενδιαφέρεται για το συγκεκριμένο αντικείμενο. Φυσικά το συγκεκριμένο τμήμα αποτελεί ένα παράδειγμα ανάμεσα στα δεκάδες άλλα ανά την Ελλάδα. Μπορούμε όμως να καταλάβουμε ότι και άριστες να είναι οι συνθήκες σπουδών στο τμήμα η τύχη του θα ήταν ίδια. Δεν εξαρτάται δηλαδή η προτίμηση των υποψηφίων από την ποιότητα σπουδών, αλλά από το αντικείμενο και την πόλη. Η εγκατάλειψη από την αρχή ή από κάποιο σημείο των σπουδών και μετά μας δίνει πολύ χαμηλά ποσοστά πτυχιούχων.
Στο ΤΕΙ Ηλεκτρολογίας Λαμίας πρέπει να υπάρχουν και άλλες αιτίες για την μη ολοκλήρωση των σπουδών. Εδώ πρέπει να παίζει ρόλο και το χαμηλό γνωστικό επίπεδο των φοιτητών που εισάγονταν. Η βάση του τμήματος ήταν κατά μέσο όρο 9.601 μόρια που σημαίνει υποψήφιοι που είχαν γράψει μαθηματικά και φυσική πολύ κάτω από το 10. Δεν είχαν δηλαδή τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν τις σπουδές στο τμήμα. Με την εισαγωγή του ισχύοντος συστήματος εξετάσεων το έτος 2000 αυξήθηκε ο αριθμός των μαθημάτων και έπεσε δραματικά το επίπεδο των μαθηματικών και της φυσικής. Οι καθηγητές των πανεπιστημίων και των ΤΕΙ άργησαν να καταλάβουν ότι οι φοιτητές που τους έστελνε το Υπουργείο Παιδείας είχαν λιγότερες γνώσεις από τις απαιτούμενες για την παρακολούθηση των μαθημάτων, με αποτέλεσμα το πρόβλημα να διογκώνεται. Καταλαβαίνουμε τώρα πόσο μεγαλύτερο πρόβλημα θα δημιουργήσει στην παρακολούθηση των μαθημάτων της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης η νέα μείωση της ύλης που έγινε φέτος στις θετικές επιστήμες.
Στο τμήμα Κλωστοϋφαντουργίας του ΤΕΙ Πειραιά θα πρέπει να αναζητηθούν και άλλες αιτίες εγκατάλειψης των σπουδών. Αυτές έχουν να κάνουν με την συρρίκνωση του κλάδου της κλωστοϋφαντουργίας στην Ελλάδα που έκαμψε το ενδιαφέρον των υποψηφίων φοιτητών για την ολοκλήρωση των σπουδών τους, αφού έβλεπαν ότι δεν είχαν επαγγελματικές προοπτικές.
Αυτό που δείχνει την αδιαφορία όλων των Υπουργών Παιδείας που διαδέχτηκαν τον κ. Αρσένη είναι ότι κανείς δεν ενδιαφέρθηκε να μάθει την πορεία της διεύρυνσης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Πέτυχε ή όχι; Κανείς δεν παράγγειλε μια έρευνα για να μάθει τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν, τα θετικά που προέκυψαν, ώστε, με τις κατάλληλες παρεμβάσεις, να διορθώσει τα κακώς κείμενα. Δηλαδή κανείς Υπουργός δεν έκανε τη δουλειά που όφειλε να κάνει.
Έτσι φτάσαμε τώρα να βρισκόμαστε μπροστά στην κατεδάφιση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, τη συρρίκνωση με τις συγχωνεύσεις και το κλείσιμο τμημάτων, πάλι χωρίς καμία μελέτη για το ποια προβλήματα υπάρχουν και πώς θα τα λύσουμε με τα μέτρα που προτείνει η κυβέρνηση. Για μια ακόμη φορά δεν υπάρχει όραμα, δεν υπάρχουν στόχοι, δεν υπάρχει σχέδιο, δεν υπάρχουν μελέτες. Υπάρχει απλή εφαρμογή των συνταγών του ΟΟΣΑ για την εκπαίδευση, που λένε με μία πρόταση: μειώστε το κόστος για τον κρατικό προϋπολογισμό με οποιοδήποτε τίμημα.

Μελέτη αποφοίτησης φοιτητών ΤΕΙ

 

Μέσος Όρος Εισακτέων
2001,02,03
Μέσος Όρος Πτυχιούχων
2006,07,08
Ποσοστό Αποφοίτησης Μέσος Όρος Βάσεων
2001,02,03

Λογοθεραπείας ΤΕΙ Πάτρας

80 71 88,75 12.844

Εκπαιδευτικών Ηλεκτρονικής ΑΣΠΑΙΤΕ Αθήνας

77 52 67,53 13.516

Ραδιολογίας και Ακτινολογίας ΤΕΙ Αθήνας

143 84 58,74 11.481

Διοίκησης Επιχειρήσεων ΤΕΙ Λάρισας

337 182 54,01 11.683

Οχημάτων Θεσσαλονίκης

140 54 38,57 10.652

Διοίκ. Μον. Υγείας και Πρόν. ΤΕΙ Καλαμάτας

315 113 35,87 9.753

Μηχανολογίας ΤΕΙ Καβάλας

273 97 35,53 9.128

Πολιτκών Δομικών Έργων Κρήτης

240 82 34,17 10.396

Οινολογίας ΤΕΙ Αθήνας

123 39 31,71 11.101

Πληροφορικής & Επικ. ΤΕΙ Σερρών

248 76 30,65 12.522

Λογιστικής ΤΕΙ Ηπείρου (Πρέβεζα)

280 77 27,5 10.071

Υδατοκαλλιεργειών & Αλιευτικής Διαχ. Μεσολ.

340 68 20 7.788

Τεχν. Ήχου ΤΕΙ Ιονίων Νήσων (Ληξούρι)

127 24 18,9 8.548

Κλωστοϋφαντουργίας ΤΕΙ Πειραιά

193 29 15,03 9.199

Αυτοματισμού ΤΕΙ Χαλκίδας

200 28 14 12.117

Ηλεκτρολογίας ΤΕΙ Λαμίας

300 41 13,67 9.601

Φυτικής Παραγωγής Φλώρινας

360 38 10,56 7.881
Πηγή: Ελλ. Στατ. Αρχή και Υπουργείο Παιδείας. Επεξεργασία Στράτος Στρατηγάκης

© Στράτος Στρατηγάκης