αύξηση μεγέθους επαναφορά μείωση μεγέθους Αποσύνδεση

Μαθητικές εκδρομές: Οι μαθητές ως καταναλωτικό κοινό

του Στράτου Στρατηγάκη

 

Δημοσιεύτηκε 9/1/2011

 

Πρωτοβουλία πήρε η Υπουργός Παιδείας για την πραγματοποίηση των σχολικών εκδρομών σε εγχώριους προορισμούς, σε συνεργασία με τον υφυπουργό Πολιτισμού και Τουρισμού. Οι πολυήμερες εκδρομές έχουν, όλο και πιο συχνά τα τελευταία χρόνια, προορισμούς στο εξωτερικό. Με την οικονομική κρίση υπάρχει ανάγκη να τονωθεί η εσωτερική αγορά για να κυκλοφορήσει το χρήμα και να ζεσταθεί η αγορά. Πολύ σωστά, αλλά μην ξεχνάμε και τους μαθητές, που πρέπει να είναι η προτεραιότητά μας, σύμφωνα με το σύνθημα της Υπουργού Παιδείας «πρώτα ο μαθητής».
Δεν είναι λογικό να αντιμετωπίζονται οι μαθητές ως αγοραστικό κοινό από το Υπουργείο Παιδείας. Δεν είναι αυτός ο σκοπός του Υπουργείου Παιδείας. Επιπλέον στην προσπάθειά του να εξυπηρετήσει τους ξενοδόχους βάζει προτεραιότητες που δεν βολεύουν τους μαθητές.
Οι μαθητικές εκδρομές πραγματοποιούνται συνήθως το Μάρτιο. Το χρονικό διάστημα των μετακινήσεων το 2009-2010 ήταν από 22 Φεβρουαρίου μέχρι 31 Μαρτίου. Είναι το διάστημα που βολεύει τους ξενοδόχους και όχι τους μαθητές. Τον καιρό αυτό είναι κλειστά τα ξενοδοχεία, που ανοίγουν μόνο για τους μαθητές, όπως μου έλεγαν πριν από χρόνια κάποιοι ξενοδόχοι. Αυτό το διάστημα δεν βολεύει τους μαθητές, ειδικά της Γ Λυκείου, που βρίσκονται στο φόρτε της προσπάθειάς τους και η πενθήμερη εκδρομή τους αποπροσανατολίζει. Θα ήταν πολύ πιο λογικό να πραγματοποιούνται οι εκδρομές, για την Γ Λυκείου τουλάχιστον, από τις 15 μέχρι τις 30 Ιουνίου, μετά το τέλος των εξετάσεων δηλαδή, που είναι ξένοιαστοι οι μαθητές και μπορούν να απολαύσουν τις εκδρομές τους χωρίς ενοχές. Οι καθηγητές είναι στα σχολεία τους και είναι και αυτοί πιο χαλαροί, αφού ασχολούνται με τους βαθμούς και τη… γραφειοκρατία. Επιπλέον δεν χάνονται και ώρες διδασκαλίας. Αυτό όμως δεν βολεύει τους ξενοδόχους, που αρχίζουν την τουριστική περίοδο και δεν θέλουν τους φασαριόζους μαθητές μαζί με τους τουρίστες, που πράγματι ενοχλούνται.
Κερδίζουν οι ξενοδόχοι, υποχρεώνοντας τους μαθητές να πηγαίνουν τις εκδρομές τους όποτε βολεύει τους ξενοδόχους. Έχουμε και την πρωτοβουλία της Υπουργού Παιδείας να ενισχύσει τους ξενοδόχους, τα λεωφορεία και τα τουριστικά γραφεία, που όντως δοκιμάζονται και βρίσκονται σε δεινή οικονομική κατάσταση. Πρέπει, όμως, να εξυπηρετούνται πρώτα οι μαθητές, γιατί και με όρους αγοράς αν το πάρουμε ο πελάτης έχει πάντα δίκιο.
Το θέμα είναι σοβαρό γιατί ο τζίρος είναι πολύ μεγάλος. Έχουμε μετακίνηση 190.000 μαθητών, όπως βλέπετε στον πίνακα. Οι μαθητές που μετακινούνται τρώνε διασκεδάζουν και κοιμούνται. Καταλαβαίνουμε λοιπόν ότι ο τζίρος είναι πολύ μεγάλος, γι’ αυτό και το ενδιαφέρον αυξημένο.
Η εμπορική πλευρά του θέματος συνοψίζεται πολύ ωραία στη δήλωση του Υφυπουργού Τουρισμού κ. Νικιτιάδη: «Η Ελλάδα τα τελευταία χρόνια έχει απολέσει ένα σημαντικό τμήμα της αγορά της μαθητικής εκδρομής και αυτό έχει χαθεί σε δύο κατευθύνσεις: η μία είναι Έλληνες μαθητές που όλο και περισσότερο ταξιδεύουν στο εξωτερικό για τη μαθητική τους εκδρομή και η δεύτερη κατεύθυνση μείωση επισκέψεων από ξένους μαθητές.»
Το λογαριασμό πληρώνουν πάντα οι γονείς και με τις μειώσεις μισθών, τις συνεχείς αυξήσεις στα είδη πρώτης ανάγκης και στη φορολογία δεν υπάρχουν και πολλά περιθώρια στις οικογένειες για πολυήμερες εκδρομές. Το γνωρίζουν αυτό όλοι γι’ αυτό και υπάρχει η κινητοποίηση, να σώσουν ό,τι σώζεται…

 

Μετακινήσεις μαθητών

Μέσο μετακίνησης

Αεροπλάνο

Λεωφορείο

Πλοίο

Τρένο

Συνολικός αριθμός μαθητών

27.935

131.623

27.721

6.159

© Στράτος Στρατηγάκης