αύξηση μεγέθους επαναφορά μείωση μεγέθους Αποσύνδεση

Οι αλλαγές στην εκπαίδευση

του Στράτου Στρατηγάκη

 

Δημοσιεύτηκε 19/9/2010

 

Με τον αγιασμό, που σηματοδοτεί την επίσημη έναρξη της σχολικής χρονιάς, μετρήσαμε και τις πρώτες απώλειες στην εκπαίδευση για τη φετινή χρονιά. Πρόκειται για υπηρεσίες που καταργήθηκαν λόγω των περικοπών που επέβαλε το ΔΝΤ και συμβάλουν, μαζί με τα χρονίζοντα προβλήματα, στη σταδιακή διάλυση της δημόσιας εκπαίδευσης.

Η Πρόσθετη Διδακτική Στήριξη (ΠΔΣ)

Η πρόσθετη διδακτική στήριξη (ΠΔΣ) τα απογευματινά φροντιστήρια δηλαδή, ήταν ένα από τα πρώτα θύματα του ΔΝΤ. Αν σκεφτούμε ότι είναι ακόμη απλήρωτοι πολλοί εκπαιδευτικοί από το 2008-2009, η κατάργησή της φέρνει φόβο για οριστική απώλεια και των δεδουλευμένων. Πολλές ενστάσεις υπήρχαν, και ήταν σωστές, για την πλημμελή  λειτουργία της ΠΔΣ και τις αναξιοκρατικές προσλήψεις. Αλλά και η προβληματική ΠΔΣ ήταν καλύτερη από την καθόλου ΠΔΣ. Το Υπουργείο Παιδείας όφειλε να συντονίζει και να διοικεί σωστά το κάθε πρόγραμμα που λειτουργεί στο σχολείο. Αν δεν είναι ικανοί οι διοικούντες να οργανώσουν και να παρακολουθήσουν την υλοποίηση του προγράμματος ας παραιτηθούν. Δεν αποτελεί εκπαιδευτική λύση η κατάργηση του προγράμματος, αποτελεί οικονομία χρημάτων.

Τα κέντρα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης

Καταργήθηκαν και αυτά λόγω ΔΝΤ και οι εκπαιδευτικοί που υπηρετούσαν επέστρεψαν στις θέσεις τους. Η περιβαλλοντική εκπαίδευση αποτελεί προϋπόθεση της πράσινης ανάπτυξης, που ευαγγελίζεται ο πρωθυπουργός μας. Η περιβαλλοντική εκπαίδευση έπεσε υπέρ ΔΝΤ. Με δεδομένο ότι δεν υπάρχει αντίστοιχο μάθημα, παρά μόνο προγράμματα που περιλάμβαναν και επίσκεψη στα κέντρα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, αντιλαμβανόμαστε ότι τα προγράμματα, αν δεν καταργηθούν και αυτά, θα μείνουν μισά.

Τα γραφεία Σύνδεσης με την Αγορά Εργασίας στα ΕΠΑΛ

Καταργήθηκαν και αυτά λόγω ΔΝΤ και οι εκπαιδευτικοί επέστρεψαν στις θέσεις τους. Σκοπός τους ήταν η σύνδεση της τεχνικής εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας. Αν το Υπουργείο Παιδείας έκρινε ότι δεν λειτουργούσαν σωστά έπρεπε να τα αλλάξει και όχι να τα καταργήσει, χωρίς καμία αιτιολόγηση.

Οι λειτουργικές δαπάνες

Δεν είναι μόνο το πετρέλαιο, που κανείς δεν γνωρίζει αν θα υπάρχει σε επάρκεια στα σχολεία μας, αλλά και οι φωτοτυπίες το βασικό εργαλείο υποστήριξης της διδασκαλίας πέρα από τα βιβλία. Πρέπει να τονιστεί ότι η ανάγκη των δασκάλων, κυρίως, να δίνουν ασκήσεις στα παιδιά σε φωτοτυπίες δείχνει την ανεπάρκεια των σχολικών βιβλίων και των βιβλίων του μαθητή που περιέχουν λίγες ασκήσεις με αποτέλεσμα να είναι απαραίτητες οι φωτοτυπίες για την εξάσκηση του μαθητή. Το κόστος της φωτοτυπίας είναι πολύ μεγαλύτερο από την εκτύπωση του βιβλίου, με αποτέλεσμα τη σπατάλη. Φυσικά η λύση δεν είναι ο περιορισμός των φωτοτυπιών, αλλά η αύξηση των ασκήσεων στα βιβλία του μαθητή.

Τα ΙΕΚ στην τοπική αυτοδιοίκηση

Τα ΙΕΚ  «παραχωρήθηκαν» στην τοπική αυτοδιοίκηση, χωρίς φυσικά να δοθεί ούτε ένα ευρώ στην τοπική αυτοδιοίκηση για τη λειτουργία τους. Τι θα γίνει; Ότι και με τους παιδικούς σταθμούς. Πλήρες αδιέξοδο. Χιλιάδες γονείς φέτος δεν κατάφεραν να γράψουν τα παιδιά τους στους δημοτικούς παιδικούς σταθμούς, που μη έχοντας πόρους δεν έκαναν προσλήψεις προσωπικού. Δίνοντας τους παιδικούς σταθμούς στους δήμους κανείς δεν διαμαρτύρεται στο Υπουργείο Παιδείας. Το ίδιο θα γίνει και με τα ΙΕΚ. Κανείς δεν θα διαμαρτύρεται στο Υπουργείο Παιδείας για την ελλιπή λειτουργία τους  σε λίγο καιρό. Γι’ αυτό δόθηκαν στην τοπική αυτοδιοίκηση, χωρίς βέβαια αυτή να τα ζητήσει…

Τα laptop στην Α Γυμνασίου

Αυτή η περικοπή ήταν σίγουρα σωστή γιατί επρόκειτο περί ενός πυροτεχνήματος του κ. Σπηλιωτόπουλου, ενόψει των εκλογών του 2009, που τίναζε στον αέρα όλο το σχεδιασμό της διδασκαλίας της πληροφορικής των τελευταίων 20 ετών.

Αυτά που δεν άλλαξαν

του Στράτου Στρατηγάκη

 

Οι εκπαιδευτικοί στη θέση τους

Δεν άλλαξε η συζήτηση για τα κενά στην εκπαίδευση. Τα ανεβάζουν οι συνδικαλιστικές οργανώσεις, τα κατεβάζει η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας. Κάθε χρόνο η ίδια συζήτηση, ανεξάρτητα από τους συνδικαλιστές και τους υπουργούς που αλλάζουν κάθε τόσο, η κολόνια αυτή κρατάει πάνω από σαράντα χρόνια τώρα, κάθε χρόνο. Δεν μπορούμε να οργανώσουμε τη λειτουργία των σχολείων, ώστε με τον αγιασμό να είναι όλοι στη θέση τους. Ακόμη και σε σχολεία με κενά γνωστά από την περσινή χρονιά, που δεν επηρεάστηκαν δηλαδή καθόλου από το μεγάλο αριθμό συνταξιοδοτήσεων, μέχρι τον αγιασμό τα κενά δεν είχαν ακόμη καλυφθεί, παρ’ ότι ήταν τόσο καιρό γνωστά.

Τα βιβλία στα σχολεία

Τα βιβλία δεν ήταν φέτος έγκαιρα στα σχολεία και μέχρι τώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές υπάρχουν σημαντικές ελλείψεις σε βιβλία, όπως μαθηματικά και αρχαία στο γυμνάσιο και βιβλία κατεύθυνσης στα λύκεια. Η Υπουργός Παιδείας είπε ότι πρόκειται για βοηθητικά βιβλία που δεν χρειάζονται άμεσα. Δυστυχώς δεν είναι έτσι τα πράγματα.

Ως πότε;

Πόσα χρόνια θα χρειαστεί να περάσουν, ώστε να μην αποτελεί θέμα συζήτησης ο αριθμός των κενών στα σχολεία και η έλλειψη βιβλίων; Μήπως αρχίσουμε να κουβεντιάζουμε για την ίδια την εκπαίδευση και όχι για την εξασφάλιση των συνθηκών για την εύρυθμη λειτουργία των σχολείων. Γιατί μπορεί να είναι πρώτα ο μαθητής, αλλά σε διπλοβάρδια…

Εκπαίδευση 2010: Πρώτα ο μαθητής

Πρόσθετη Διδακτική Στήριξη

κατάργηση

Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης

κατάργηση

Γραφεία Σύνδεσης με την αγορά εργασίας

κατάργηση

Λειτουργικές δαπάνες σχολείων

άγνωστη μείωση

Δημόσια ΙΕΚ

στην τοπική αυτοδιοίκηση

laptop στην Α Γυμνασίου

σωστή κατάργηση

© Στράτος Στρατηγάκης