αύξηση μεγέθους επαναφορά μείωση μεγέθους Αποσύνδεση

Ευτυχώς δυσκολεύουν τα θέματα

του Στράτου Στρατηγάκη

 

Δημοσιεύτηκε 23/5/2010

 

Κατά τη γενική εκτίμηση των καθηγητών τα θέματα, μέχρι στιγμής, είναι πιο δύσκολα από τις προηγούμενες χρονιές. Αμεση συνέπεια η πτώση των βάσεων. Αυτό πέρα από την προσωρινή στενοχώρια που θα φέρει στους υποψηφίους, αφού δε θα έχουμε την πληθώρα των αριστούχων που είχαμε τις άλλες χρονιές, τελικά θα τους ευχαριστήσει, όταν τον Αύγουστο πέσουν οι βάσεις και εισαχθούν σε τμήματα που τα θεωρούσαν άπιαστα.

Το πρόβλημα που δημιουργείται με το μεγάλο πλήθος των αριστούχων είναι ότι τελικά κρίνεται η επιτυχία από την... καλλιγραφία. Οταν έχουν γράψει όλοι πολύ καλά, μετράνε οι λεπτομέρειες, που μοιραία γίνονται καθοριστικές στο κυνήγι των περιζήτητων σχολών κι όχι η ουσία των γνώσεων.

Στις περσινές εξετάσεις το 26,5% των υποψηφίων της θετικής κατεύθυνσης έγραψαν άριστα στα Μαθηματικά Κατεύθυνσης, με αποτέλεσμα να ανέβουν οι βάσεις στο 2ο και 4ο πεδίο κατά 500 και πλέον μόρια. Κοινός παρονομαστής των διαπιστώσεων των καθηγητών σε όλα τα μαθήματα είναι ότι θα μειωθούν οι αριστούχοι. Ενας τρόπος να μειωθούν οι επιδόσεις των υποψηφίων είναι τα θέματα να αυξηθούν σε όγκο, άρα οι υποψήφιοι δε θα αποφύγουν μικρολαθάκια, χάνοντας μόρια από δω και από κει και κάποιοι που δε θα διαχειριστούν καλά το χρόνο τους θα έχουν μειωμένη βαθμολογία. Δε χρειάζεται τα δύσκολο ή το «περίεργο» θέμα ή κάποια ασάφεια για να παγιδεύσει τους υποψηφίους.

Νεοελληνική Γλώσσα

H λέξη αυτομόρφωση δημιούργησε δυσκολίες, καθώς ήταν ανεπαρκής για να περιγράψει την έννοια της διά βίου μάθησης, που προφανώς εννοούσαν. Εύκολες και σαφείς χαρακτηρίζονται οι ασκήσεις όμως παρ' όλα αυτά οι υποψήφιοι έχουν κάποιες επιφυλάξεις σε σχέση με άλλες χρονιές για τις επιδόσεις τους. Να σημειώσουμε εδώ, για την ιστορία, ότι η διά βίου μάθηση ήταν αρμοδιότητα του υπουργείου Εργασίας. Ανατέθηκε στο υπουργείο Παιδείας και μάλιστα προστέθηκε στον τίτλο του μετά τις εκλογές του περασμένου Οκτωβρίου. Τέθηκε ως θέμα στις επόμενες πανελλήνιες εξετάσεις.

Μαθηματικά Γενικής Παιδείας

Τα θέματα ήταν δυσκολότερα από πέρυσι, οι υποψήφιοι της θεωρητικής κατεύθυνσης θα αντιμετώπισαν σημαντικές δυσκολίες, με αποτέλεσμα να μην πετύχουν υψηλές επιδόσεις. Τα θέματα ήταν πιο κριτικά, σύμφωνα με τους μαθηματικούς, και άρα προς τη σωστή κατεύθυνση.

Βιολογία Γενικής Παιδείας

Τα θέματα απαιτούσαν περισσότερο γράψιμο από τις προηγούμενες χρονιές, αλλά δεν υπήρχε κάποια παγίδα, κάτι αξιοσημείωτο. Οι επιδόσεις των υποψηφίων αναμένονται χειρότερες από πέρυσι.

Μαθηματικά Κατεύθυνσης

Τα θέματα ήταν ελαφρώς πιο δύσκολα σε σύγκριση με πέρυσι. Ηταν σαφή και προβλέψιμα. Δεν έκρυβαν κάποια έκπληξη, ούτε διακρίνονταν για την πρωτοτυπία τους. Τα ερωτήματα που δυσκόλεψαν τους μαθητές δεν έπιαναν πολλές μονάδες. Θα είναι λιγότεροι φέτος οι αριστούχοι και πολύ πιο δύσκολο το 100.

Νεοελληνική Λογοτεχνία

Τα ερωτήματα στη Λογοτεχνία ήταν περισσότερα από τις προηγούμενες χρονιές και πιο συγκεκριμένα. Αυτό θα φέρει πιο αντικειμενική βαθμολόγηση, λύνοντας το πρόβλημα των αναβαθμολογήσεων, που είναι οι περισσότερες από κάθε άλλο μάθημα, φτάνοντας το ποσοστό 24,73% το 2009. Οι υποψήφιοι παραπονέθηκαν για την έλλειψη χρόνου, λόγω του πλήθους των ερωτήσεων. Δύσκολα οι υποψήφιοι θα περάσουν το 18 στη Λογοτεχνία, όπως και τα προηγούμενα χρόνια.

Βιολογία Κατεύθυνσης

Τα θέματα δεν είχαν κάτι το αξιοσημείωτο και δε δυσκόλεψαν ιδιαίτερα τους υποψηφίους. Ο μεγάλος όγκος των απαντήσεων, όμως, θα φέρει μικρολαθάκια που δε θα επιτρέψουν στους υποψηφίους να περάσουν το 95. Αναμένονται και εδώ χειρότερες επιδόσεις από ότι πέρυσι.

Αρχές Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων

Φέτος υπήρχαν δύο ιδιαιτερότητες στα θέματα: μία πρωτότυπη άσκηση και δεν εξετάστηκε το πρώτο κεφάλαιο. Τα θέματα δεν ήταν πολλά και χαρακτηρίζονται όχι ιδιαίτερα δύσκολα, χωρίς προβληματισμό για τους υποψηφίους.

Ιστορία Κατεύθυνσης

Τα θέματα χαρακτηρίζονται πιο εύκολα από των υπόλοιπων φιλολογικών. Η Ιστορία δεν έκρυβε εκπλήξεις, ήταν όμως πιο απαιτητική από τις άλλες χρονιές γιατί κάλυπτε όλο το φάσμα της ύλης. Η δεύτερη πηγή απαιτούσε αυξημένη κριτική ικανότητα από τους υποψηφίους. Η βαθμολογία αναμένεται να κινηθεί σε χαμηλότερα επίπεδα από πέρυσι.

Αστυνομία

Μέσα στις πανελλήνιες εξετάσεις βγήκε και η προκήρυξη για την εισαγωγή υποψηφίων στην Αστυνομία. Η καθυστέρηση πολύ μεγάλη, πιθανό να σχετίζεται με τις προσλήψεις στο δημόσιο τομέα που μειώθηκαν δραματικά. Ισως ανέμεναν την οριστικοποίηση των μέτρων του ΔΝΤ. Οι εισαγόμενοι στη Σχολή Αστυφυλάκων θα είναι φέτος 900, ενώ πέρυσι ήταν 2.100 και οι εισαγόμενοι στη Σχολή Αξιωματικών θα είναι 100, ενώ πέρυσι ήταν 150. Η προθεσμία υποβολής των δικαιολογητικών λήγει στις 11 Ιουνίου.

 

© Στράτος Στρατηγάκης