αύξηση μεγέθους επαναφορά μείωση μεγέθους Αποσύνδεση

Πανελλήνιες Εξετάσεις: οι βαθμοί μας δείχνουν

του Στράτου Στρατηγάκη

 

Δημοσιεύτηκε9/5/2010

 

Στην τελική ευθεία των πανελλήνιων εξετάσεων έχει νόημα να εντοπίσουμε τα δύσκολα μαθήματα, ώστε να προσεχτούν ιδιαίτερα στην τελευταία επανάληψη των υποψηφίων. Οδηγός μας τα στατιστικά στοιχεία των πανελλήνιων εξετάσεων των προηγουμένων ετών.

Εν αρχή ην ο λόγος

Η Εκθεση -ή Νεοελληνική Γλώσσα επί το ακριβέστερον- είναι το μόνο μάθημα στο οποίο εξετάζονται όλοι οι υποψήφιοι, ανεξάρτητα από την κατεύθυνση που έχουν επιλέξει. Ο τρόπος βαθμολογίας στο μάθημα άλλαξε πέρυσι, με τη μείωση της βαθμολογίας στην Εκθεση σε 40 μονάδες στις 100, από 50 που ήταν, και ταυτόχρονη αύξηση των μονάδων των ασκήσεων από 50 σε 60. Σκοπός: η μείωση των αναβαθμολογήσεων που αδικεί κάποιους υποψηφίους. Αποτέλεσμα: η αύξηση των αναβαθμολογήσεων στο 22,11% των γραπτών. Για πρώτη φορά είχαμε τόσο πολλές αναβαθμολογήσεις. Μία ακόμη απόδειξη ότι, όταν λαμβάνεται ένα μέτρο χωρίς μελέτη, μπορεί να έχει τα αντίθετα αποτελέσματα. Αποδείχτηκε, λοιπόν, ότι δεν είναι η Εκθεση που δημιουργεί πρόβλημα στη βαθμολόγηση.

Το 6ο μάθημα

Στα Μαθηματικά Γεν. Παιδείας οι υποψήφιοι αρίστευσαν σε ποσοστό 39,61%, ενώ στη Βιολογία αρίστευσαν σε ποσοστό 26,68%. Αποδεικνύεται, λοιπόν, ότι δεν είναι τα Μαθηματικά Γεν. Παιδείας δύσκολο μάθημα, απλώς λόγω τίτλου φοβίζουν κάποιους υποψηφίους, κυρίως της θεωρητικής κατεύθυνσης. Στα άλλα δύο μαθήματα, την Ιστορία και τη Φυσική, είναι τόσο μικρή η συμμετοχή, που δεν έχει νόημα το ποσοστό, αφού μπορεί να οδηγήσει σε εσφαλμένα συμπεράσματα.

Θεωρητική

Η Νεοελληνική Λογοτεχνία είναι το μάθημα που δυσκόλεψε περισσότερο τους υποψηφίους. Μόλις το 5,7% των υποψηφίων αρίστευσε, ενώ στα Αρχαία το ποσοστό των αριστούχων ήταν 8,38%. Το φαινόμένο αυτό παρατηρήθηκε και τα προηγούμενα έτη. Το πρόβλημα με τη Νεοελληνική Λογοτεχνία είναι και το ποσοστό των αναβαθμολογήσεων, που έφτασε στο 24,73% των γραπτών, δηλαδή ένα στα τέσσερα γραπτά αναβαθμολογείται. Στην αναβαθμολόγηση ενός γραπτού από τρίτο διορθωτή λαμβάνεται υπόψη ο μέσος όρος των δύο μεγαλύτερων βαθμών και παρ’ όλα αυτά οι αριστούχοι είναι οι λιγότεροι από κάθε άλλο μάθημα. Στον αντίποδα, τα Λατινικά πάντα αποτελούσαν το εύκολο μάθημα της κατεύθυνσης, που επέτρεπε στους υποψηφίους να σημειώσουν υψηλές επιδόσεις.

Θετική

Στα Μαθηματικά Κατεύθυνσης πέρυσι σημειώθηκαν εξαιρετικά υψηλές επιδόσεις. Το 26,5% των υποψηφίων αρίστευσε το 2009, σε αντίθεση με το 9,37% των αριστευσάντων το 2008. Μεγάλη η διαφορά, έφερε μεγάλη άνοδο στις βάσεις του 2ου και 4ου πεδίου. Το σύνηθες τα προηγούμενα χρόνια είναι το 13% των υποψηφίων να αριστεύει. Λογικά, λοιπόν, περιμένουμε λίγο πιο δύσκολα τα θέματα φέτος. Η Βιολογία δυσκολεύει τους υποψηφίους περίπου όσο και η Φυσική, με τη Φυσική να είναι πιο δύσκολη τη μια χρονιά και τη Βιολογία την άλλη. Το εύκολο μάθημα της κατεύθυνσης είναι, αναμφισβήτητα, η Χημεία.

Τεχνολογική

Η Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον είναι το μάθημα που, μετά τα Μαθηματικά και τη Φυσική, δυσκολεύει περισσότερο τους υποψηφίους. Οι αριστούχοι ήταν το 2009 το 14,91% των υποψηφίων. Το εύκολο μάθημα της κατεύθυνσης είναι οι Αρχές Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων, με το ποσοστό των αριστούχων να φτάνει το 24,48% των υποψηφίων.

Αρχές Οικονομικής Θεωρίας

Οι Αρχές Οικονομικής Θεωρίας είναι μάθημα απαραίτητο σε όσους επιθυμούν να δηλώσουν τις σχολές του 5ου πεδίου, τις σχολές Οικονομίας και Διοίκησης και τις Αστυνομικές Σχολές. Το μάθημα δε δυσκολεύει τους υποψηφίους, αφού απ' όσους το επιλέγουν το 28%-33% αριστεύει. Ομως κάθε χρόνο όλο και λιγότεροι υποψήφιοι επιλέγουν το συγκεκριμένο μάθημα, με αποτέλεσμα να πέφτουν οι βάσεις στις σχολές του 5ου πεδίου (πίνακας).

© Στράτος Στρατηγάκης