αύξηση μεγέθους επαναφορά μείωση μεγέθους Αποσύνδεση

Το κλειδί της επιτυχίας

του Στράτου Στρατηγάκη

 

Δημοσιεύτηκε 10/5/2009

 

Οι πανελλήνιες πλησιάζουν, η αγωνία κορυφώνεται μαζί και η ελπίδα να τελειώνει όλο αυτό το μαρτύριο. Οι βαθμοί των υποψηφίων θα μεταφραστούν σε μόρια. Σκοπός είναι να επιτευχθεί η μεγαλύτερη δυνατή βαθμολογία σε κάθε μάθημα και να συγκεντρωθούν τα περισσότερα μόρια, που θα  επιτρέψουν στον υποψήφιο να διαλέξει τι θα σπουδάσει κι όχι να εισαχθεί σε μια σχολή όπου απλά περίσσεψαν θέσεις.
Κάθε χρόνο παρατηρούμε ότι οι υποψήφιοι δυσκολεύονται να πιάσουν υψηλές επιδόσεις σε συγκεκριμένα μαθήματα, που αποβαίνουν καθοριστικά για την επιτυχία τους, αλλά και όλα τα μαθήματα δεν συμμετέχουν το ίδιο στον υπολογισμό των μορίων.

Η Θεωρητική κατεύθυνση

Ενώ τα Αρχαία Ελληνικά θεωρείται το παραδοσιακά δύσκολο μάθημα της κατεύθυνσης όπου λιγότερο από το 10% των υποψηφίων αριστεύουν, το μάθημα με τους λιγότερους αριστούχους είναι η Νεοελληνική Λογοτεχνία. Μόλις το 4,8% των υποψηφίων αρίστευσαν το 2008 και μάλιστα το 22,58% των γραπτών αναβαθμολογήθηκαν. Αυτό είναι λογικό αν σκεφτούμε το μάθημα που εξετάζεται είναι όμως παράλογο για έναν διαγωνισμό συμπλήρωσης θέσεων όπως είναι οι πανελλήνιες εξετάσεις γιατί δημιουργούνται αδικίες με τις αναβαθμολογήσεις. Το μάθημα καρμανιόλα είναι λοιπόν η Νεοελληνική Λογοτεχνία, ενώ το μάθημα που θα δώσει τα επιπλέον μόρια για τις σχολές του 1ου πεδίου είναι τα Αρχαία Ελληνικά.

Η Θετική κατεύθυνση

Τα μαθηματικά αποτελούν κάθε χρόνο το αγκάθι της θετικής, όπου πέρυσι μόνο το 9,37% των υποψηφίων κατάφερε να ξεπεράσει το 18. Στη χημεία το 50,60% των υποψηφίων αρίστευσε, που σημαίνει ότι τα θέματα ήταν λάθος, αφού δεν κατάφεραν να ξεχωρίσουν τους πολύ καλούς από τους άριστους υποψηφίους. Έτσι καταρρίπτεται και ο μύθος της δύσκολης κατεύθυνσης. Η δυσκολία υπήρξε εδώ στη Βιολογία, όπου το ποσοστό των άριστων μαθητών ήταν μόλις 32, 16%, το χαμηλότερο της τριετίας, δίνοντας τον τίτλο του δυσκολότερου μαθήματος, μετά τα Μαθηματικά, στη Βιολογία.

Η Τεχνολογική κατεύθυνση

Ο μύθος της εύκολης κατεύθυνσης και εδώ καταρρίπτεται από τους αριθμούς. Στην ανάπτυξη εφαρμογών σε προγραμματιστικό περιβάλλον μόνο το 12,75% αρίστευσε, όπως κάθε χρόνο περίπου, αποδεικνύοντας ότι δεν είναι εύκολη η τεχνολογική κατεύθυνση και δύσκολη η θετική. Εδώ οι επιδόσεις ήταν χαμηλότερες σε όλα τα μαθήματα, σε σχέση με τη θετική, γιατί κατά τεκμήριο οι μαθητές της τεχνολογικής είναι πιο αδύνατοι από τους μαθητές της θετικής. Το εύκολο μάθημα της κατεύθυνσης που μπορεί να δώσει μόρια είναι οι Αρχές Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων, όπου όμως μόνό το 25% των υποψηφίων αρίστευσε.

Τα μαθήματα αυξημένης βαρύτητας και τα άλλα.

Στον πίνακα βλέπουμε τρία παραδείγματα βαθμολογίας υποψηφίου της θεωρητικής κατεύθυνσης.  Μία μονάδα διαφοράς στα Αρχαία, μάθημα βαρύτητας του 1ου πεδίου, δίνει +266 μόρια στο 1ο πεδίο, ενώ στο 3ο πεδίο δίνει σχεδόν τα μισά. Μία μονάδα διαφορά στη Νεοελληνική Λογοτεχνία δίνει 136 μόρια διαφορά, σε όλα τα πεδία την ίδια, γιατί δεν είναι μάθημα αυξημένης βαρύτητας.  Το κλειδί της επιτυχίας περισσότερων μορίων είναι η καλή βαθμολογία στα μαθήματα αυξημένης βαρύτητας.

Πόσο μετράει μία μονάδα;

 

1ο παράδειγμα

2ο παράδειγμα

3ο παράδειγμα

Αρχαία Ελληνικά

15

16

15

Ιστορία

16

16

16

Λατινικά

18

18

18

Νεοελληνική Λογοτεχνία

13

13

14

Νεοελληνική Γλώσσα

16

16

16

Βιολογία

18

18

18

Μόρια στο 1ο Πεδίο

16.470

16.736

16.606

Διαφορά στο 1ο Πεδίο

 

+266

+136

Μόρια στο 3ο Πεδίο

15.618

15754

15.754

Διαφορά στο 3ο Πεδίο

 

+136

+136

Οι αδύνατοι μαθητές

Οι αδύνατοι μαθητές, που δεν έχουν πολλές ελπίδες να γράψουν καλά στα μαθήματα αυξημένης βαρύτητας, πρέπει να προσπαθήσουν να γράψουν όσο το δυνατό καλύτερα στα εύκολα μαθήματα, ώστε να ανεβάσουν το μέσο όρο τους και να περάσουν τη βάση του 10. Πέρυσι 18.035 θέσεις έμειναν κενές γιατί οι υποψήφιοι δεν κατάφεραν να περάσουν τη βάση του 10. Ο στόχος λοιπόν για τον αδύνατο μαθητή που βλέπει τις εξετάσεις να έρχονται και νιώθει ότι δεν είναι σωστά προετοιμασμένος πρέπει να είναι τα «εύκολα» μαθήματα. Το έκτο μάθημα γενικής παιδείας, τα Λατινικά στη θεωρητική κατεύθυνση και οι Αρχές Οργάνωσης και Διοίκησης της τεχνολογικής κατεύθυνσης. Ρίξτε το βάρος σας εκεί για να ανεβάσετε το μέσο όρο σας. Για τα δύσκολα μαθήματα κατεύθυνσης δεν προλαβαίνετε να κάνετε σχεδόν τίποτα, αν δεν έχετε φροντίσει όλο το χρόνο.

Ο υπολογισμός των μορίων.

του Στράτου Στρατηγάκη

 

Οι υποψήφιοι μπορεί να έχουν διαφορετικά μόρια σε κάθε  επιστημονικό πεδίο.
Για να υπολογίσουμε τα μόρια που συγκεντρώνουμε σε κάθε πεδίο χρειαζόμαστε το γενικό βαθμό πρόσβασης και τους βαθμούς πρόσβασης στα μαθήματα αυξημένης βαρύτητας του πεδίου. Πολλαπλασιάζουμε το γενικό βαθμό πρόσβασης με το συντελεστή 8 και το βαθμό στο πρώτο βασικό μάθημα με το συντελεστή 1,3 και το βαθμό πρόσβασης στο δεύτερο βασικό μάθημα με το συντελεστή 0,7. Αθροίζουμε τα γινόμενα και το άθροισμα το πολλαπλασιάζουμε με 100 για να εξαφανιστούν τυχόν δεκαδικά ψηφία. Έτσι φτάνουμε στο άριστα των 20.000 μορίων. Στην περίπτωση που δεν έχουμε διδαχθεί τα μαθήματα αυξημένης βαρύτητας του πεδίου αντικαθιστούμε τους βαθμούς τους με τους βαθμούς των εναλλακτικών μαθημάτων του πεδίου, μόνο εφόσον έχουμε εξεταστεί σ’ αυτά τα μαθήματα σε επίπεδο πανελληνίων. Οι συντελεστές είναι μικρότεροι, όπως βλέπετε στον πίνακα 1, για να αποθαρρύνονται οι αταίριαστες επιλογές πεδίων. Ένας μαθητής της θεωρητικής κατεύθυνσης, για παράδειγμα, να δηλώνει τις σχολές του 2ου πεδίου, των θετικών επιστημών δηλαδή. Οι μαθητές αποθαρρύνονται αλλά ευτυχώς δεν απαγορεύεται η μη εύστοχη επιλογή πεδίου, έτσι ώστε αν κάποιος έχει κάνει λάθος επιλογή κατεύθυνσης, κάτι διόλου απίθανο στην ηλικία των 17 ετών, να μπορεί να αλλάξει πορεία, αναλαμβάνοντας βέβαια το επιπλέον βάρος της αναπλήρωσης των γνώσεων που του λείπουν.

Εύστοχη Επιλογή

Μη Εύστοχη Επιλογή

Γεν. Βαθμός Πρόσβασης

20x8=160

Γεν. Βαθμός Πρόσβασης

20x8=160

Μάθημα αυξημένης βαρύτητας 1

20x1,3= 26

Εναλλακτικό Μάθημα 1

20x0,9= 18

Μάθημα αυξημένης βαρύτητας 2

20x0,7= 14

Εναλλακτικό Μάθημα 2

20x0,4= 8

Σύνολο

200x100=20.000

Σύνολο

186x100=18.600

Σε περίπτωση που ο υποψήφιος έχει εξεταστεί και σε ειδικό μάθημα τότε, μόνο για τις σχολές στις οποίες απαιτείται η εξέταση στο ειδικό μάθημα, ο υποψήφιος έχει τα μόρια που συγκεντρώνει στο πεδίο στο οποίο ανήκει η σχολή και σ’ αυτά προστίθενται τα μόρια του ειδικού μαθήματος, που προκύπτουν ως εξής:
Αν υπάρχουν παραπάνω από ένα μάθημα τότε υπολογίζεται ο μέσος όρος τους, ο οποίος αποτελεί το βαθμό του ειδικού μαθήματος. Ο βαθμός αυτός πολλαπλασιάζεται με συντελεστή:
-2 για τα τμήματα και τις κατευθύνσεις ξένων φιλολογιών (Αγγλικής, Γαλλικής, Γερμανικής, Ιταλικής, Ισπανικής), της ειδίκευσης Ισπανικής Γλώσσας και Πολιτισμού του τμήματος Ξένων Γλωσσών, Μετάφρασης και Διερμηνείας του Ιονίου Παν/μίου και της ειδίκευσης Μετάφρασης ή Διερμηνείας του τμήματος Ξένων Γλωσσών Μετάφρασης και Διερμηνείας του ίδιου Παν/μίου,
- 2 για τα τμήματα που απαιτούνται τα ειδικά μαθήματα Ελεύθερο και Γραμμικό Σχέδιο ή Αρμονία και Έλεγχος Μουσικών Ακουστικών Ικανοτήτων,
- 2 για τα ΤΕΦΑΑ (Ακαδημίες Φυσικής Αγωγής)
- 1 για τα λοιπά τμήματα που απαιτείται ειδικό μάθημα ξένης γλώσσας, όπως αυτά των ΜΜΕ, Ναυτιλιακών Σπουδών, Διεθνών Σπουδών κλπ ή Ελεύθερο Σχέδιο όπως το τμήμα Πλαστικών Τεχνών και Επιστημών της Τέχνης
Το γινόμενο πολλαπλασιάζεται εκ νέου με 100 για να εξαφανιστούν τα πιθανά δεκαδικά ψηφία και το αποτέλεσμα μας δίνει τα μόρια του ειδικού μαθήματος.

 

© Στράτος Στρατηγάκης.

© Στράτος Στρατηγάκης