αύξηση μεγέθους επαναφορά μείωση μεγέθους Αποσύνδεση

Τεστ δεξιοτήτων για την εκπαίδευση

του Στράτου Στρατηγάκη

 

Δημοσιεύτηκε 12/4/2009

 

Ένας στους πέντε Έλληνες ηλικίας 21-45 ετών,  με υψηλό μορφωτικό επίπεδο-τουλάχιστον απόφοιτος Λυκείου- δεν γνωρίζει πόσα κόμματα εκπροσωπούνται στη Βουλή. Το εντυπωσιακό αυτό συμπέρασμα προκύπτει από τη μελέτη των αποτελεσμάτων του πρόσφατου τεστ δεξιοτήτων, που πρόσφατα ανακοινώθηκαν.
Λιγότεροι από τους μισούς (ποσοστό 42,98%) γνωρίζουν τον αριθμό των χωρών – μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Μόλις ένας στους δύο γνωρίζει τι μπορεί να κάνει κάποιος στο Χρηματιστήριο Αθηνών. Το εντυπωσιακό αυτό αποτέλεσμα προκύπτει μετά από μία δεκαετία με πρωταγωνιστή το χρηματιστήριο, στη διάρκεια της οποίας έγιναν προσπάθειες να «σπρωχτεί» ο κόσμος προς τις επενδύσεις σε μετοχές. Θυμηθείτε τα περίφημα μετοχοδάνεια (τον ορισμό του τζόγου) και άλλες παρόμοιες ενέργειες και την προπαγάνδα.
Το 12, 33% των νέων και μορφωμένων διαγωνιζομένων γνωρίζει τι μεταφέρει και από ποιες χώρες διέρχεται ο αγωγός Μπουρκάς-Αλεξανδρούπολη.
Ένας στους τέσσερις δεν γνώριζε ότι τον Ιούλιο στο Σίδνεϋ της Αυστραλίας είναι χειμώνας. Ένας στους τρεις δεν γνωρίζει ότι ο Σωκράτης δεν άφησε γραπτά κείμενα.
Ένας στους δύο δεν μπορούσε να διαλέξει τη σωστή απάντηση στην ερώτηση: Ποιο το μήκος της πλευράς ενός τετραγωνικού οικοπέδου 2,5 στρεμμάτων;
Μόνο ένας στους τρεις μπόρεσε να απαντήσει σωστά στην ερώτηση: «Πέντε πελάτες εξυπηρετούνται αυτή τη στιγμή ατομικά στα πέντε ταμεία που διαθέτει μια τράπεζα. Είσαστε ο τέταρτος στην ενιαία και μοναδική ουρά αναμονής. Πόσοι πελάτες πρέπει να ολοκληρώσουν την ατομική τους εξυπηρέτηση για να αρχίσει η δική σας;» Πρόκειται για ερώτηση που δεν θέλει γνώσεις, αλλά κοινή λογική, ακριβώς μέσα στο πνεύμα του τεστ δεξιοτήτων, αυτό ακριβώς που δεν μαθαίνουμε στους μαθητές μας.

Οι διαγωνιζόμενοι

Οι μισοί περίπου (45,49%) είναι απόφοιτοι πανεπιστημίων και το 21,57% απόφοιτοι ΤΕΙ. Δηλαδή 7 στους 10 είναι πτυχιούχοι ανωτάτων σχολών, ΑΕΙ και ΤΕΙ. Κυριαρχούν οι απόφοιτοι των οικονομικών σχολών, που αποτελούσαν έναν στους τέσσερις υποψηφίους. Κάτι πρέπει να σημαίνει αυτό για την ανεργία των αποφοίτων των οικονομικών σχολών. Επτά στους δέκα υποψηφίους είναι γυναίκες, πράγμα που μας επιτρέπει να συμπεράνουμε ότι το δημόσιο είναι ελκυστικότερο για τις γυναίκες που συνήθως σκέφτονται και τα παιδιά που θα γεννήσουν και μεγαλώσουν, κρίνουν λοιπόν ότι το δημόσιο είναι πιο φιλικό για την οικογένεια. Ένας στους τρεις είναι απόφοιτος Λυκείου. Το 82% είναι 21 έως 35 ετών, όπως μπορείτε να δείτε στους πίνακες.

Ο διαγωνισμός

Ο διαγωνισμός περιελάμβανε 100 ερωτήσεις που δεν εξέταζαν την αποστήθιση, αλλά τις γενικές δεξιότητες που είναι χρήσιμες σε όλες τις εργασίες. Δεν χρειαζόταν δηλαδή διάβασμα και προετοιμασία. Φυσικά ο διαγωνισμός καθιερώθηκε λόγω του συνωστισμού των υποψηφίων για μια θέση στο δημόσιο, που δημιουργεί δυσκολία στην κατάταξη των υποψηφίων. Προστίθενται λοιπόν καινούρια κριτήρια για να ξεχωρίσουν οι «ικανότεροι». Όταν οι υποψήφιοι για μια θέση είναι πολλοί είναι δύσκολο να τους κατατάξεις αντικειμενικά και φυσικά οι επιτυχόντες δεν είναι πάντα και οι ικανότεροι.

Αδιαφορία για τα κοινά

Αυτό που εντυπωσιάζει είναι το υψηλό ποσοστό αδιαφορίας για τα κοινά. Δεν τους λείπουν γνώσεις, αυτές εύκολα αποκτούνται όταν χρειαστεί, τους λείπει το ενδιαφέρον για τον κόσμο γύρω τους. Αυτό είναι το πρώτο συμπέρασμα από τις επιδόσεις των υποψηφίων. Οι είκοσι χιλιάδες υψηλού μορφωτικού επιπέδου υποψήφιοι που δεν γνώριζαν πόσα είναι τα πολιτικά κόμματα που εκπροσωπούνται στη Βουλή ψηφίζουν στις εκλογές, όπως όλοι μας, και καθορίζουν ποιος μας κυβερνά. 
Δεν προσπαθώ να λοιδορήσω ανθρώπους που περνούν από τις συμπληγάδες διαδοχικών εξετάσεων για να βρουν μια σταθερή δουλειά, απλά διαπιστώνω τα προβλήματα της εκπαίδευσης, που δεν μπορεί να μάθει τους υποψηφίους να σκέφτονται στοιχειωδώς, το ποσοστό των σωστών απαντήσεων στην ερώτηση με τα ταμεία της τράπεζας φανερώνει ότι το σχολείο δεν μαθαίνει το στοιχειώδες στους μαθητές την κοινή λογική. Το πρόβλημα της εκπαίδευσης είναι πολύ μεγάλο και βρίσκεται στον πυρήνα της. Τι διδάσκουμε και γιατί. Το τεστ δεξιοτήτων έδειξε ότι το πρόβλημα δεν βρίσκεται στην ελλιπή λειτουργία του σχολείου, αλλά στην ίδια του  τη λειτουργία.

 

Πίνακας 1: Το μορφωτικό επίπεδο των υποψηφίων

 

Υποψήφιοι

Συμμετέχοντες

Αποχή

 

Αριθμός

Ποσοστό

Αριθμός

Ποσοστό

Κατηγορία

 

 

 

 

 

ΠΕ (Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης)

74.014

42,07%

47.095

45,49%

36,4%

ΤΕ (Τεχνολογικής Εκπαίδευσης)

34.614

19,68%

22.328

21,57%

35,5%

ΔΕ (Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης)

67.289

38,25%

34.107

32,94%

49,3%

Σύνολο

175.917

100,00%

103.530

100,00%

41,1%

 

Πίνακας 2: Το φύλο των υποψηφίων

 

Υποψήφιοι

Συμμετέχοντες

Αποχή

 

Αριθμός

Ποσοστό

Αριθμός

Ποσοστό

Φύλο

 

 

 

 

 

Άντρες

56.771

32,27%

33.203

32,07%

41,5%

Γυναίκες

119.146

67,73%

70.327

67,93%

41,0%

Σύνολο

175.917

100,00%

103.530

100,00%

41,1%

 

 

Πίνακας 3: Ηλικία των υποψηφίων

 

Υποψήφιοι (*)

Συμμετέχοντες (*)

Αποχή

 

Αριθμός

Ποσοστό

Αριθμός

Ποσοστό

Ηλικία

 

 

 

 

 

<20

953

0,54%

344

0,33%

63,9%

21-25

27.829

15,88%

15.288

14,81%

45,1%

26-30

69.656

39,74%

43.509

42,14%

37,5%

31-35

43.079

24,58%

25.628

24,82%

40,5%

36-40

22.329

12,74%

12.523

12,13%

43,9%

41-45

8.850

5,05%

4.720

4,57%

46,7%

46-50

2.076

1,18%

1.016

0,98%

51,1%

51 +

505

0,29%

219

0,21%

56,6%

Σύνολο

175.277

100,00%

103.247

100,00%

41,1%

 

Πίνακας 4: Αριθμός και ποσοστό συμμετοχής ανά κατηγορία τίτλου σπουδών από ΑΕΙ (ΠΕ)

 

Συμμετέχοντες

Ποσοστό

ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ & ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ

11.079

23,62%

ΞΕΝΕΣ ΓΛΩΣΣΕΣ & ΦΙΛΟΛΟΠΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ

6.584

14,04%

ΤΕΧΝΟΛΟΠΑ - ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ

4.351

9,28%

ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΓΗΣ & ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ - ΓΕΩΠΟΝΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ

4.139

8,83%

ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ & ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ

3.444

7,34%

ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ - ΠΑΙΔΑΓΩΠΚΑ

3.123

6,66%

ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ

2.746

5,86%

ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ

2.682

5,72%

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ - ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ

2.493

5,32%

ΝΟΜΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ

1.803

3,84%

ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ

1.778

3,79%

ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΥΓΕΙΑΣ

696

1,48%

ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ - ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΑ - ΧΩΡΟΤΑΞΙΑ

522

1,11%

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ & ΤΕΚΜΗΡΙΩΣΗΣ

229

0,49%

ΤΕΧΝΕΣ

157

0,33%

ΔΙΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΓΝΩΣΤΙΚΑ ΠΕΔΙΑ

64

0,14%

ΛΟΙΠΑ (ΠΕ)

1.009

2,15%

Σύνολο Κατηγορίας ΠΕ

46.899

100,00%

 

© Στράτος Στρατηγάκης.

© Στράτος Στρατηγάκης