αύξηση μεγέθους επαναφορά μείωση μεγέθους Αποσύνδεση

Εξετάσεις στα τυφλά για τα ΕΠΑΛ

του Στράτου Στρατηγάκη

 

Δημοσιεύτηκε 18/1/2009

 

«Δε θα αιφνιδιάσουμε κανένα υποψήφιο. Θα γνωρίζουν από την Α Λυκείου το εξεταστικό σύστημα» τόνιζαν σε κάθε ευκαιρία η κα Γιαννάκου και ο κ. Στυλιανίδης, από το 2004, όταν ανέλαβαν διαδοχικά να μεταρρυθμίσουν την εκπαίδευση. Όλα αυτά τα ωραία φαίνεται δεν ισχύουν για την τεχνική εκπαίδευση και τους μαθητές που φοιτούν σ’ αυτή, που  μάλλον αποτελούν β κατηγορίας πολίτες αυτής της χώρας. Δεν δικαιολογείται διαφορετικά η με καθυστέρηση 2,5 ετών ψήφιση του νομοσχεδίου για την εισαγωγή στην ανώτατη εκπαίδευση των αποφοίτων της τεχνικής εκπαίδευσης. Σε τέσσερις μήνες θα δώσουν πανελλήνιες εξετάσεις οι απόφοιτοι των ΕΠΑΛ και μόλις την Τετάρτη ψηφίστηκε, από την επιτροπή μορφωτικών υποθέσεων της βουλής,  το νομοσχέδιο που ορίζει τον τρόπο εισαγωγής τους, χωρίς όπως θα δούμε να ορίζει όλες τις παραμέτρους του ζητήματος.
Οι απόφοιτοι των ΕΠΑΛ μπορούν να εισαχθούν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση με δύο τρόπους:
1. Με τη συμμετοχή τους σε ειδικές πανελλήνιες εξετάσεις σε τέσσερα μαθήματα για την εισαγωγή τους στα αντίστοιχα ΤΕΙ της ειδικότητάς τους για ειδικό ποσοστό θέσεων που παραμένει… κρατικό μυστικό, μια και δεν έχει ακόμη οριστεί, άρα οι υποψήφιοι δεν γνωρίζουν ακόμη, ούτε κατ’ εκτίμηση, για πόσες θέσεις διαγωνίζονται. Τα μαθήματα στα οποία εξετάζονται είναι τα μαθηματικά και η γλώσσα και δύο μαθήματα της ειδικότητάς τους. Μόλις τώρα μάθαμε ότι δεν έχουν την ίδια βαρύτητα, αλλά τα μαθήματα ειδικότητας θα αποτελούν το 70% του βαθμού και τα μαθηματικά και η γλώσσα το 30%. Το ζήτημα δεν είναι μόνο αν είναι σωστή ή λάθος η απόφαση, αλλά ότι δεν είναι γνωστοί εκ των προτέρων οι κανόνες, όπως οφείλει να συμβαίνει σε κάθε ευνομούμενη πολιτεία. Να υπενθυμίσουμε ότι οι εισαγόμενοι στην ανώτατη εκπαίδευση μ’ αυτό τον τρόπο δεν έχουν δικαίωμα μετεγγραφής, ακόμη κι αν πληρούν τις προϋποθέσεις του νόμου γιατί θεωρείται ότι έχουν εισαχθεί με ειδικό ποσοστό και άρα έχουν ευνοηθεί.
2. Με τη συμμετοχή τους στις πανελλήνιες εξετάσεις σε έξι ή επτά μαθήματα, διεκδικώντας τις ίδιες θέσεις με τους αποφοίτους του Γενικού Λυκείου. Σ’ αυτή την περίπτωση υπήρξε η μεγαλύτερη ασάφεια, που χρησιμοποιήθηκε και προπαγανδίστηκε ως πιθανό «παράθυρο» για την ευκολότερη εισαγωγή των υποψηφίων στην ανώτατη εκπαίδευση. Ο ιδρυτικός νόμος των ΕΠΑ.Λ. ανέφερε ότι στον τρόπο  υπολογισμού των μορίων ως προφορικός βαθμός λαμβάνεται ο ετήσιος βαθμός του μαθήματος, πράγμα που άφηνε να εννοηθεί ότι δεν θα γινόταν η προσαρμογή του προφορικού βαθμού στο γραπτό βαθμό των πανελληνίων εξετάσεων. Προπαγανδίστηκε λοιπόν από το 2006 που άρχισε η λειτουργία των ΕΠΑ.Λ. ότι θα είναι ευκολότερη η εισαγωγή από την τεχνική εκπαίδευση ακόμη και στην Ιατρική. Αυτό διαψεύστηκε μόλις την προηγούμενη Τετάρτη, με την ψήφιση του νομοσχεδίου.
3. Το αλαλούμ, που δημιουργήθηκε στην τεχνική εκπαίδευση, ολοκληρώθηκε με τον ορισμό του τρόπου εισαγωγής στα ΤΕΙ των αποφοίτων των πρώην ΤΕΕ το Νοέμβριο και ενώ πολλοί υποψήφιοι είχαν ήδη ξεκινήσει την προετοιμασία τους σε λάθος ύλη, απ’ ότι αποδείχθηκε τελικά.
Το ζήτημα της καθυστέρησης τόσα χρόνια του καθορισμού του τρόπου εισαγωγής και η «παρεξήγηση» με τον τρόπο υπολογισμού των μορίων, αντιλαμβανόμαστε ότι αποτελούν  σημαντικό ζήτημα, αφού, στην Ελλάδα που ζούμε, όλοι ψάχνουν τον ανορθόδοξο και ευκολότερο τρόπο για να σπουδάσουν και το κράτος ενισχύει την τάση αυτή μη ορίζοντας εγκαίρως τους κανόνες του «παιχνιδιού». Αν αυτό έγινε επίτηδες ώστε να χρησιμοποιηθεί ως μέθοδος προσέλκυσης μαθητών στα ΕΠΑ.Λ., που στήθηκαν στο πόδι, ή πρόκειται για απλή ανικανότητα μάλλον ποτέ δεν θα το μάθουμε, κάποιοι όμως παραπλανήθηκαν χωρίς να φταίνε.

© Στράτος Στρατηγάκης.

© Στράτος Στρατηγάκης