αύξηση μεγέθους επαναφορά μείωση μεγέθους Αποσύνδεση

Ποια μαθήματα ανοίγουν τις πόρτες ΑΕΙ - ΤΕΙ

του Στράτου Στρατηγάκη

 

Δημοσιεύτηκε 3/6/2007

 

Οι πανελλήνιες εξετάσεις τελειώνουν. Η αγωνία όμως των υποψηφίων συνεχίζεται αμείωτη. Τα θέματα μέχρι στιγμής χαρακτηρίζονται βατά. Κανείς υποψήφιος δεν γνωρίζει πως έγραψαν οι άλλοι διεκδικητές των θέσεων στις ανώτατες σχολές. Αλλά ακόμη και για τον εαυτό του κανείς δεν μπορεί να είναι σίγουρος. Οι πανελλήνιες εξετάσεις είναι ένας διαγωνισμός για τη συμπλήρωση των προσφερομένων θέσεων. Έτσι σημασία έχει όχι μόνο να έχει γράψει καλά ένας υποψήφιος, αλλά να έχει γράψει καλύτερα από τους υπόλοιπους υποψηφίους που διεκδικούν τις ίδιες θέσεις. Αυτές οι εξετάσεις είναι ανταγωνιστικές.
Το πρώτο συμπέρασμα που εξάγεται λοιπόν είναι η άνοδος των βάσεων, κάτι που επιβεβαιώνεται και από τη μείωση των θέσεων στα κεντρικά ΤΕΙ, της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, που θα επηρεάσει τις βαθμολογίες από 11 μέχρι 14. Η ευκολία των θεμάτων μας δείχνει γενικευμένη άνοδο των βάσεων, σε όλες τις κλίμακες της βαθμολογίας, με ιδιαίτερη έμφαση στη βαθμολογική περιοχή του 11 μέχρι 14.
Τα μαθήματα, που αποτελούν τα κλειδιά της εισαγωγής στις υψηλόβαθμες σχολές, είναι φυσικά τα μαθήματα στα οποία κάθε χρόνο σημειώνεται η μεγαλύτερη αποτυχία των υποψηφίων. Η επιτυχία σ’ αυτά τα μαθήματα δίνει την απαραίτητη αισιοδοξία για την εισαγωγή στις περιζήτητες σχολές. Τα μαθήματα αυτά είναι κυρίως τα μαθήματα κατεύθυνσης, που είναι και τα δυσκολότερα, αλλά είναι και τα μαθήματα αυξημένης βαρύτητας στα τέσσερα από τα πέντε επιστημονικά πεδία. Μοναδική εξαίρεση αποτελεί το πέμπτο επιστημονικό πεδίο, οι σχολές οικονομίας και διοίκησης δηλαδή, όπου μαθήματα αυξημένης βαρύτητας είναι τα Μαθηματικά Γενικής Παιδείας και οι Αρχές της Οικονομικής Θεωρίας, που δεν εξετάστηκαν ακόμη. Τις επιδόσεις στα μαθήματα κατεύθυνσης, που ζορίζουν κάθε χρόνο τους υποψηφίους, μπορείτε να δείτε στον πίνακα 1. Να τονίσω εδώ ότι δεν είναι όλα τα μαθήματα κατεύθυνσης δύσκολα.

Θεωρητική κατεύθυνση

Στη θεωρητική κατεύθυνση τα Αρχαία αποτελούν κριτήριο επιτυχίας, αφού πέρυσι μόνο το 3,6% των υποψηφίων έγραψε πάνω από 18, σε αντίθεση με τα Λατινικά όπου το 13,95% των υποψηφίων αρίστευσαν. Αν λοιπόν αριστεύσει ένας υποψήφιος της θεωρητικής κατεύθυνσης στα Αρχαία δικαιούται να ελπίζει για την επιτυχία του στις περιζήτητες σχολές του 1ου επιστημονικού πεδίου. Αντίθετα η επιτυχία κάποιου άλλου υποψηφίου στα Λατινικά και η ταυτόχρονη αποτυχία στα Αρχαία βάζει φρένο στις υψηλές φιλοδοξίες για τις περιζήτητες σχολές, αλλά ταυτόχρονα δίνει ελπίδες για αρκετά από τα αξιόλογα ΑΕΙ. Το κατεξοχήν μάθημα καρμανιόλα στη θεωρητική κατεύθυνση είναι η Νεοελληνική Λογοτεχνία με ποσοστό επιτυχίας πέρυσι μόλις 1,83%.  Το μάθημα αυτό εκτός από τη δυσκολία στην επίτευξη υψηλής βαθμολογίας αποτελεί και τον... πρωταθλητή των αναβαθμολογήσεων με ποσοστό γραπτών που αναβαθμολογούνται κάθε χρόνο γύρω στο 25%, δηλαδή 1 στα 4 γραπτά χρειάζεται τη βαθμολόγηση και από τρίτο βαθμολογητή. Αντιλαμβάνεστε ότι η επιτυχία υψηλής βαθμολογίας στο μάθημα αυτό αποτελεί κριτήριο για την κατάληψη μιας θέσης στις περιζήτητες σχολές. Δυστυχώς όμως ο μεγάλος αριθμός των αναβαθμολογήσεων μας δείχνει ότι κανείς δεν μπορεί να είναι σίγουρος για την σίγουρη επίτευξη υψηλής βαθμολογίας. Θα χρειαστεί να περιμένετε μέχρι την ανακοίνωση των βαθμολογιών των υποψηφίων, στα τέλη Ιουνίου, για την οριστική επιβεβαίωση. Μέχρι τότε θα χρησιμοποιήσετε τα Αρχαία ως μπούσουλα επιτυχίας.

Θετική κατεύθυνση.

Στη θετική κατεύθυνση δύο είναι τα μαθήματα που κάθε χρόνο ερίζουν για τη μεγαλύτερη αποτυχία: τα Μαθηματικά και η Φυσική. Τη μια χρονιά το ένα αναδεικνύεται το δυσκολότερο την άλλη χρονιά το άλλο. Όποιος υποψήφιος γράψει καλά και στα δύο έχει εξασφαλίσει την επιτυχία, αφού μόνο περίπου το 10% των υποψηφίων της θετικής κατεύθυνσης αριστεύει κάθε χρόνο και στα δύο μαθήματα. Τα μαθήματα αυτά είναι και τα μαθήματα αυξημένης βαρύτητας για τις σχολές του 2ου και του 4ου επιστημονικού πεδίου. Οι επιδόσεις των υποψηφίων σ’ αυτά θα καθορίσουν και την αυξομείωση των βάσεων. Αντίθετα η Βιολογία και η Χημεία, που είναι τα μαθήματα αυξημένης βαρύτητας του 3ου επιστημονικού πεδίου, είναι τα μαθήματα στα οποία οι υποψήφιοι της θετικής κατεύθυνσης αριστεύουν σε μεγάλο ποσοστό. Σχεδόν ένας στους τρεις υποψηφίους κάθε χρόνο γράφει πάνω από 18 και στα δύο μαθήματα. Αν λοιπόν γράψατε καλά στα δύο από τα τέσσερα μαθήματα, τότε μάλλον απομακρύνεται το όνειρο της υψηλόβαθμης σχολής.

Τεχνολογική κατεύθυνση

Στην τεχνολογική κατεύθυνση υπάρχουν δύο κύκλοι: ο κύκλος της τεχνολογίας και παραγωγής, που ουσιαστικά έχει τεθεί στο περιθώριο, αφού δεν συγκεντρώνει την προτίμηση των υποψηφίων και ο κύκλος πληροφορικής και υπηρεσιών ο οποίος συγκεντρώνει σχεδόν τους μισούς υποψηφίους, όσους δηλαδή ακολουθούν τη θεωρητική και τη θετική κατεύθυνση μαζί. Το... Βατερλό των υποψηφίων εδώ αποδεικνύονται τα Μαθηματικά και η Φυσική. Στα μαθήματα αυτά μόνο το 3% των υποψηφίων αριστεύει κάθε χρόνο. Δηλαδή μόνο 900 υποψήφιοι αρίστευσαν σε σύνολο 47.911 πέρυσι. Αντίθετα στις Αρχές Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων και στην Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό περιβάλλον αρίστευσαν το 18,61 και το 12,44 αντίστοιχα.

Αναμονή για τους υψηλόβαθμους υποψηφίους.

Οι έχοντες υψηλούς στόχους υποψήφιοι δεν μπορούν να βγάλουν ασφαλή συμπεράσματα για το πως θα εξαργυρώσουν τη βαθμολογία τους με μία θέση στη σχολή της πρώτης προτίμησης. Θα πρέπει να περιμένουν μέχρι την ανακοίνωση των βαθμολογιών, περί τα τέλη Ιουνίου, για να βγάλουν τα πρώτα ασφαλή συμπεράσματα.

Τα καλά νέα είναι για τους χαμηλόβαθμους υποψηφίους.

Τα εύκολα θέματα θα έχουν ως συνέπεια να αποκλειστούν από την τριτοβάθμια εκπαίδευση φέτος λιγότεροι υποψήφιοι απ’ ότι πέρυσι. Αυτό είναι θετικό για τους ίδιους τους υποψηφίους που δεν θα νιώσουν τον αποκλεισμό από τις ανώτατες σχολές, αλλά και για τα ίδια τα ΤΕΙ της περιφέρειας, που μια δεύτερη χρονιά χωρίς φοιτητές θα τα οδηγούσε στην απαξίωση και το οριστικό κλείσιμο. Εδώ βέβαια προκύπτει ένα ερώτημα: ένας υποψήφιος που πέρυσι συγκέντρωσε 9.800 μόρια και αποκλείστηκε από τις ανώτατες σχολές, φέτος με τα ευκολότερα θέματα θα ξεπερνούσε τα 10.000 μόρια και θα κρίνονταν ικανός για την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Ποιος θα δώσει τις απαραίτητες εξηγήσεις σ’ αυτό τον υποψήφιο, που θα τον κυριεύσει το αίσθημα της αδικίας από τόσο μικρή ηλικία; Στις δημοσκοπήσεις που διεξάγονται κάθε τόσο αποδεικνύεται ότι οι Έλληνες δεν έχουμε καμία εμπιστοσύνη στο κράτος μας. Πως θα μπορούσε αλήθεια, όταν φέρεται τόσο άτσαλα στους νέους του; Γιατί όλοι συμφωνούμε ότι το επίπεδο των φοιτητών μας πρέπει ν’ ανέβει αλλά αυτό δεν επιτυγχάνεται με τη βάση του 10, που είναι ένα κινητό φράγμα, όπως μάλλον θ’ αποδειχθεί φέτος. Γιατί αν φέτος αποκλειστούν λιγότεροι υποψήφιοι από τις ανώτατες σχολές, αυτό δε θα σημαίνει ότι βελτιώθηκε το επίπεδό τους, αλλά ίσως ότι έρχονται... εκλογές.

© Στράτος Στρατηγάκης.

© Στράτος Στρατηγάκης