αύξηση μεγέθους επαναφορά μείωση μεγέθους Αποσύνδεση

Παιχνίδια σε βάρος των εισακτέων

του Στράτου Στρατηγάκη

 

Δημοσιεύτηκε 11/3/2007

 

Ανακοινώθηκε από το Υπουργείο Παιδείας ο αριθμός των εισακτέων στις Ανώτατες Σχολές για το Ακαδημαϊκό Έτος 2007 – 2008. Ο συνολικός αριθμός των εισακτέων είναι 79.140. Εκκρεμεί η ανακοίνωση των θέσεων στις Στρατιωτικές και Αστυνομικές Σχολές, που γίνεται αργότερα. Οι εισακτέοι από πέρυσι που καθιερώθηκε η βάση του 10 έχουν μεγάλη διαφορά από τους επιτυχόντες. Πέρυσι έμειναν κενές πάνω από 18.000 θέσεις. Κάτι αντίστοιχο αναμένεται να συμβεί και φέτος. Αυτό εξαρτάται από το βαθμό δυσκολίας των θεμάτων των πανελληνίων εξετάσεων. Αν λοιπόν αφαιρέσουμε από τον τελικό αριθμό των 82.394 θέσεων, που υπολογίζει το Υπουργείο Παιδείας μαζί με τις Στρατιωτικές και Αστυνομικές Σχολές, τις Εκκλησιαστικές Ακαδημίες, που φέτος πρωτοεμφανίζονται στο μηχανογραφικό και τις Εικαστικές Σχολές που είναι εκτός συστήματος πανελληνίων εξετάσεων, τις 18.000 θέσεις, που αναμένεται να μείνουν κενές, αναμένεται να εισαχθούν φέτος στις Ανώτατες Σχολές περίπου 64.000 φοιτητές.
Πολλές αυξομειώσεις έχουν συμβεί τα τελευταία οκτώ χρόνια, από το έτος 2000, που υπήρξε ο μεγαλύτερος αριθμός εισακτέων. Το 2000 οι εισακτέοι ήταν82.205. Η διαφορά με τους φετινούς αναμενόμενους επιτυχόντες είναι πολύ μεγάλη.
Η διαφορά αυτή αντανακλά στη διαφορά φιλοσοφίας που για πολλοστή φορά αλλάζει στην Ελλάδα σε λιγότερο από μια δεκαετία. Με τη μεταρρύθμιση Αρσένη τέθηκε ως στόχος να σπουδάζει στις Ανώτατες Σχολές το μεγαλύτερο μέρος των μαθητών. Γι’ αυτό το λόγο αυξήθηκε ο αριθμός των εισακτέων από 58.000 που ήταν το 1998 σε 82.000 το 2000. Αυτός ήταν και ο στόχος που τέθηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Με την καθιέρωση της βάσης του 10 επιστρέψαμε στην εποχή των λίγων φοιτητών. Αλλάξαμε δηλαδή φιλοσοφία δύο φορές μέσα σε μια δεκαετία. Γι’ αυτό τα προβλήματα της Παιδείας μας κοντεύουν να γίνουν άλυτα.

Οι περιζήτητες σχολές.

Ακόμα κι αν συγκρίνουμε τους 82.205 εισακτέους του 2000 με τους 82.394 θεωρητικά εισακτέους του 2007 θα ανακαλύψουμε μεγάλη ποιοτική διαφορά. Η σύγκριση αυτή θα μας επιτρέψει να βγάλουμε χρήσιμα συμπεράσματα. Στον πίνακα 1 βλέπετε την κατανομή των εισακτέων τότε και τώρα σε μερικές από τις περιζήτητες σχολές.

Πίνακας 1

Όνομα Σχολής

Εισακτέοι 2007

Εισακτέοι
2000

Εισακτέοι
2007-2000

Ιατρικής Αθήνας

160

275

-115

Ιατρικής Θεσσαλίας (Λάρισα)

55

55

0

Ιατρικής Θεσσαλονίκης

180

245

-65

Ιατρικής Θράκης (Αλεξανδρούπολη)

100

130

-30

Ιατρικής Ιωαννίνων

90

125

-35

Ιατρικής Κρήτης (Ηράκλειο)

70

95

-25

Ιατρικής Πάτρας

100

135

-35

Ηλεκτρολόγων Μηχανικών & Μηχανικών Υπολογιστών Θράκης (Ξάνθη)

210

190

20

Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών ΕΜΠ

260

255

5

Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών Θεσσαλονίκης

200

195

5

Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Τεχνολογίας Υπολογιστών Πάτρας

210

200

10

Νομικής Αθήνας

445

640

-195

Νομικής Θεσσαλονίκης

400

565

-165

Νομικής Θράκης (Κομοτηνή)

450

660

-210

Οικονομικής Επιστήμης Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθήνας

210

290

-80

Οικονομικής Επιστήμης Πειραιά

260

335

-75

Οικονομικής και Περιφερειακής Ανάπτυξης Παντείου

210

255

-45

Οικονομικών Επιστημών Αθήνας

340

515

-175

Οικονομικών Επιστημών Θεσσαλίας (Βόλος)

150

140

10

Οικονομικών Επιστημών Θεσσαλονίκης

360

495

-135

Οικονομικών Επιστημών Ιωαννίνων

140

125

15

Οικονομικών Επιστημών Κρήτης (Ρέθυμνο)

170

155

15

Οικονομικών Επιστημών Μακεδονίας (Θεσσαλονίκη)

240

250

-10

Οικονομικών Επιστημών Πάτρας

180

200

-20

Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης Αθήνας

200

215

-15

Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης Αιγαίου (Ρόδος)

220

195

25

Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης Δυτ. Μακεδονίας (Φλώρινα)

160

115

45

Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης Θεσσαλίας (Βόλος)

120

90

30

Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης Θεσσαλονίκης

210

175

35

Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης Θράκης (Αλεξανδρούπολη)

180

160

20

Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης Ιωαννίνων

230

210

20

Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης Κρήτης (Ρέθυμνο)

210

200

10

Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης Πάτρας

180

165

15

Μαθηματικών Αθήνας

285

360

-75

Μαθηματικών Αιγαίου (Σάμος)

180

160

20

Μαθηματικών Θεσσαλονίκης

160

215

-55

Μαθηματικών Ιωαννίνων

220

230

-10

Μαθηματικών Κρήτης (Ηράκλειο)

150

135

15

Μαθηματικών Πάτρας

230

260

-30

Σύνολα

8125

9410

-1285

Παρατηρούμε από τη μελέτη του πίνακα ότι έχουμε μείωση των θέσεων στις περιζήτητες ιατρικές, νομικές και οικονομικά αλλά και στο ταπεινότερο, από πλευράς βάσης και μόνο, Μαθηματικό και μικρή αύξηση στις σχολές πληροφορικής και στα παιδαγωγικά, λόγω της μεγάλης ζήτησης που παρουσιάστηκε. Συνολικά χάθηκαν μόνο από τα τμήματα του πίνακα 1278 θέσεις σε σχολές υψηλής ζήτησης.
Που πήγαν αυτές οι θέσεις και το άθροισμα έμεινε σταθερό; Δημιουργήθηκαν πολλά καινούρια τμήματα ανάμεσα στο 2000 και στο 2007, αλλά είχαμε και μεταφορά θέσεων από τις περιζήτητες θέσεις των ΑΕΙ στα ΤΕΙ της περιφέρειας.

Αύξηση των θέσεων στις σχολές χαμηλής ζήτησης.

Στα τμήματα των ΤΕΙ της περιφέρειας είχαμε μεγάλη αύξηση των προσφερόμενων θέσεων. Η αύξηση αυτή είναι πολλές φορές πλασματική. Στο τμήμα Διεθνούς Εμπορίου της Καστοριάς, για παράδειγμα, οι θέσεις αυξήθηκαν από 330 σε 450. Το 2006 όμως εισήχθησαν στο συγκεκριμένο τμήμα μόλις 7 φοιτητές από την κατηγορία υποψηφίων του 90%, που είναι οι υποψήφιοι των Γενικών Λυκείων που δίνουν πανελλήνιες εξετάσεις. Η αύξηση των θέσεων στο συγκεκριμένο τμήμα έχει νόημα μόνο με την ταυτόχρονη μείωση των θέσεων στις περιζήτητες σχολές, γιατί μόνο έτσι μπορεί να γεμίσει με φοιτητές. Στον πίνακα 2 βλέπουμε τα τμήματα στα οποία είχαμε αύξηση των εισακτέων πάνω από 60 θέσεις από το 2000 μέχρι το 2007. Παρατηρώντας τον πίνακα βλέπουμε ότι μόνο δύο από τα περιζήτητα τμήματα βρίσκεται στη λίστα. Πρόκειται για το τμήμα Πληροφορικής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθήνας και το τμήμα Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών Αθήνας. Όλα τα άλλα τμήματα ανήκουν στα τμήματα χαμηλής ζήτησης. Δίνονται δηλαδή επιπλέον θέσεις σε τμήματα που κανείς δεν τις ζήτησε και είναι αμφίβολο αν θα καλυφθούν. Στην τελευταία στήλη του πίνακα φαίνονται οι κενές θέσεις που έμειναν το 2006 μόνο από την κατηγορία υποψηφίων 90%. Διαπιστώνουμε ότι μόνο σε επτά τμήματα καλύφθηκαν οι προσφερόμενες θέσεις. Στα υπόλοιπα τμήματα έμειναν εκατοντάδες θέσεις κενές.

Πίνακας 2

Όνομα Σχολής

Εισακτέοι 2007

Εισακτέοι 2000

Εισακτέοι
2007 - 2000

Κενές θέσεις
2006

Διοίκησης Επιχειρήσεων ΤΕΙ Δυτ. Μακεδονίας (Κοζάνη)

620

360

260

320

Εφαρμογών Πληροφορικής στη Διοίκηση και στην Οικονομία ΤΕΙ Μεσολογγίου

440

270

170

182

Τεχνολογίας Ήχου και Μουσικών Οργάνων ΤΕΙ Ιονίων Νήσων (Ληξούρι)

250

100

150

131

Διεθνούς Εμπορίου ΤΕΙ Δυτ. Μακεδονίας (Καστοριά)

450

330

120

276

Βιολογικής Γεωργίας ΤΕΙ Ιονίων Νήσων (Αργοστόλι)

350

240

110

196

Χρηματοοικονομικής και Ελεγκτικής ΤΕΙ Ηπείρου (Πρέβεζα)

290

200

90

168

Μηχανικών Πληροφοριακών και Επικοινωνιακών Συστημάτων Αιγαίου (Σάμος)

150

65

85

0

Βιομηχανική Πληροφορική ΤΕΙ Καβάλας

330

250

80

121

Δημοσίων Σχέσεων και Επικοινωνίας ΤΕΙ Δυτ. Μακεδονίας (Καστοριά)

370

290

80

183

Λογιστικής ΤΕΙ Ηπείρου (Πρέβεζα)

360

280

80

64

Τηλεπληροφορικής και Διοίκησης ΤΕΙ Ηπείρου (Άρτα)

380

300

80

0

Γεωγραφίας Αιγαίου (Μυτιλήνη)

150

80

70

0

Εμπορίας και Ποιοτικού Ελέγχου Αγροτικών Προϊόντων ΤΕΙ Δυτ. Μακεδονίας (Φλώρινα)

350

280

70

239

Λαϊκής και Παραδοσιακής Μουσικής ΤΕΙ Ηπείρου (Άρτα)

170

100

70

11

Τεχνολογιών Αντιρρύπανσης ΤΕΙ Δυτ. Μακεδονίας (Κοζάνη)

270

200

70

174

Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών Αθήνας

190

125

65

0

Διατροφής και Διαιτολογίας ΤΕΙ Κρήτης (Σητεία)

180

120

60

0

Εφαρμογών Ξένων Γλωσσών στη Διοίκηση και το Εμπόριο ΤΕΙ Ηπείρου (Ηγουμενίτσα)

250

190

60

175

Ιχθυοκομίας - Αλιείας ΤΕΙ Ηπείρου (Ηγουμενίτσα)

320

260

60

237

Λογιστικής ΤΕΙ Δυτ. Μακεδονίας (Κοζάνη)

540

480

60

80

Πληροφορικής και Τεχνολογίας Υπολογιστών ΤΕΙ Λαμίας

260

200

60

0

Πληροφορικής Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθήνας

205

145

60

0

Φυτικής Παραγωγής ΤΕΙ Δυτ. Μακεδονίας (Φλώρινα)

420

360

60

311

Σύνολα

7295

5225

2070

2868

Μείωση των θέσεων στις περιζήτητες σχολές.

Στον πίνακα 3 βλέπουμε τα τμήματα στα οποία είχαμε μείωση του αριθμού των εισακτέων πάνω από 60 θέσεις, από το 2000. Συναντάμε πολλά περιζήτητα τμήματα, όπως τις Νομικές τις Ιατρικές, τις Οικονομικές Σχολές, τους Πολιτικούς Μηχανικούς, τους Αρχιτέκτονες, τις Φιλολογικές, τις Γεωπονικές το Μαθηματικό, το Φυσικό, το Χημικό, αλλά και περιζήτητα ΤΕΙ όπως τα ΤΕΙ πληροφορικής, τεχνολογίας τροφίμων και άλλα. Μειώνονται δηλαδή οι θέσεις στα τμήματα με αντικείμενο σπουδών που αποτελεί την πρώτη επιλογή των υποψηφίων, στα τμήματα που το πτυχίο τους έχει ακόμη αντίκρισμα στην αγορά εργασίας.

Πίνακας 3

Όνομα Σχολής

Εισακτέοι
2007

Εισακτέοι
2000

Εισακτέοι
2007 - 2000

Νοσηλευτικής ΤΕΙ Αθήνας

170

510

-340

Νομικής Θράκης (Κομοτηνή)

450

660

-210

Λογιστικής ΤΕΙ Πειραιά

180

380

-200

Νομικής Αθήνας

445

640

-195

Πολιτικών Δομικών Έργων ΤΕΙ Πειραιά

60

245

-185

Διοίκησης Επιχειρήσεων ΤΕΙ Αθήνας

100

280

-180

Οικονομικών Επιστημών Αθήνας

340

515

-175

Ηλεκτρολογίας ΤΕΙ Χαλκίδας

160

330

-170

Νομικής Θεσσαλονίκης

400

565

-165

Τουριστικών Επιχειρήσεων ΤΕΙ Αθήνας

85

240

-155

Γεωργ. Μηχαν. και Αρδεύσεων ΤΕΙ Λάρισας

190

340

-150

Διοίκησης Επιχειρήσεων ΤΕΙ Πειραιά

120

270

-150

Λογιστικής ΤΕΙ Πάτρας

210

360

-150

Φυτικής Παραγωγής ΤΕΙ Θεσσαλονίκης

130

280

-150

Εμπορίας και Διαφήμισης ΤΕΙ Αθήνας

85

230

-145

Εφαρμοσμένων Μαθηματικών και Φυσικών Επιστημών ΕΜΠ

160

305

-145

Ζωϊκής Παραγωγής ΤΕΙ Θεσσαλονίκης

100

240

-140

Οικονομικών Επιστημών Θεσσαλονίκης

360

495

-135

Διατροφής και Διαιτολογίας ΤΕΙ Θεσσαλονίκης

60

190

-130

Διοίκησης Επιχειρήσεων ΤΕΙ Πάτρας

270

400

-130

Επιστήμης Φυσ. Αγωγής και Αθλητισμού Αθήνας

210

340

-130

Θερμ. Καλλ. και Ανθοκομίας ΤΕΙ Κρήτης (Ηράκλειο)

140

270

-130

Λογιστικής ΤΕΙ Θεσσαλονίκης

150

280

-130

Εμπορίας και Διαφήμισης ΤΕΙ Θεσσαλονίκης

140

260

-120

Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης ΤΕΙ Αθήνας

85

200

-115

Ηλεκτρονικής ΤΕΙ Αθήνας

85

200

-115

Ιατρικής Αθήνας

160

275

-115

Ηλεκτρονικής ΤΕΙ Πειραιά

100

210

-110

Ιατρικών Εργαστηρίων ΤΕΙ Θεσσαλονίκης

100

210

-110

Μηχανολογίας ΤΕΙ Πειραιά

100

210

-110

Νοσηλευτικής ΤΕΙ Πάτρας

220

330

-110

Τουριστικών Επιχειρήσεων ΤΕΙ Λάρισας

270

380

-110

Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης ΤΕΙ Θεσσαλονίκης

100

200

-100

Διοίκησης Επιχειρήσεων ΤΕΙ Λάρισας

250

350

-100

Ζωϊκής Παραγωγής ΤΕΙ Λάρισας

230

330

-100

Ιστορίας και Αρχαιολογίας Αθήνας

240

340

-100

Ιχθυοκομίας - Αλιείας ΤΕΙ Μεσολογγίου

250

350

-100

Μηχανολογίας ΤΕΙ Σερρών

200

300

-100

Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης Αθήνας

310

410

-100

Αισθητικής και Κοσμητολογίας ΤΕΙ Αθήνας

85

180

-95

Αρχιτεκτόνων Μηχανικών ΕΜΠ

100

195

-95

Ενεργειακής Τεχνολογίας ΤΕΙ Αθήνας

85

180

-95

Ιατρικών Εργαστηρίων ΤΕΙ Αθήνας

85

180

-95

Τοπογραφίας ΤΕΙ Αθήνας

85

180

-95

Αισθητικής και Κοσμητολογίας ΤΕΙ Θεσσαλονίκης

80

170

-90

Δασοπονίας και Διαχείρισης Φυσικού ΠεριβάλλοντοςΤΕΙ Λαμίας (Καρπενήσι)

200

290

-90

Διοίκησης Επιχειρήσεων ΤΕΙ Χαλκίδας

320

410

-90

Ηλεκτρολογίας ΤΕΙ Πειραιά

100

190

-90

Λογιστικής ΤΕΙ Σερρών

450

540

-90

Μαιευτικής ΤΕΙ Θεσσαλονίκης

70

160

-90

Νοσηλευτικής ΤΕΙ Θεσσαλονίκης

150

240

-90

Πολιτικών Έργων Υποδομής ΤΕΙ Θεσσαλονίκης

100

190

-90

Πολιτικών Έργων Υποδομής ΤΕΙ Πάτρας

160

250

-90

Τεχνολογίας Τροφίμων ΤΕΙ Θεσσαλονίκης

100

190

-90

Φυσικής Αθήνας

220

310

-90

Κοινωνικής Εργασίας ΤΕΙ Πάτρας

120

205

-85

Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας Αθήνας

300

380

-80

Αρχιτεκτόνων Μηχανικών Θεσσαλονίκης

105

185

-80

Αυτοματισμού ΤΕΙ Πειραιά

100

180

-80

Βρεφονηπιοκομίας ΤΕΙ Θεσσαλονίκης

60

140

-80

Ηλεκτρονικής ΤΕΙ Λαμίας

250

330

-80

Λογιστικής ΤΕΙ Λάρισας

320

400

-80

Λογιστικής ΤΕΙ Χαλκίδας

400

480

-80

Νοσηλευτικής ΤΕΙ Λαμίας

300

380

-80

Οικονομικής Επιστήμης Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθήνας

210

290

-80

Πληροφορικής ΤΕΙ Αθήνας

100

180

-80

Πολιτικών Δομικών Έργων ΤΕΙ Σερρών

260

340

-80

Πολιτικών Μηχανικών Θεσσαλονίκης

185

265

-80

Επισκεπτών και Επισκεπτριών Υγείας ΤΕΙ Αθήνας

85

160

-75

Ιστορίας και Αρχαιολογίας Θεσσαλονίκης

235

310

-75

Κοινωνικής Εργασίας ΤΕΙ Αθήνας

85

160

-75

Κοινωνικής Πολιτικής Παντείου

110

185

-75

Μαθηματικών Αθήνας

285

360

-75

Μαιευτικής ΤΕΙ Αθήνας

85

160

-75

Οικονομικής Επιστήμης Πειραιά

260

335

-75

Πολιτικών Έργων Υποδομής ΤΕΙ Αθήνας

85

160

-75

Τεχνολογίας Ιατρικών Οργάνων ΤΕΙ ΑΘήνας

85

160

-75

Χημείας Θεσσαλονίκης

130

205

-75

Διοίκηση Γεωργ. Εκμεταλλεύσεων ΤΕΙ Θεσσαλονίκης

100

170

-70

Πληροφορικής ΤΕΙ Θεσσαλονίκης

120

190

-70

Φιλολογίας Αθήνας

350

420

-70

Φιλολογίας Θεσσαλονίκης

270

340

-70

Φυτικής Παραγωγής ΤΕΙ Λάρισας

190

260

-70

Βιολογίας Πάτρας

80

145

-65

Δημόσιας Υγιεινής ΤΕΙ Αθήνας

85

150

-65

Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία Αθήνας

150

215

-65

Ιατρικής Θεσσαλονίκης

180

245

-65

Κοινωνιολογίας Παντείου

245

310

-65

Μηχανολόγων Μηχανικών ΕΜΠ

120

185

-65

Πολιτικών Μηχανικών ΕΜΠ

150

215

-65

Προσχολικής Αγωγής ΤΕΙ Αθήνας

85

150

-65

Ραδιολογίας Ακτινολογίας ΤΕΙ Αθήνας

85

150

-65

Τεχνολογίας Τροφίμων ΤΕΙ Αθήνας

85

150

-65

Φυσικής Θεσσαλονίκης

200

265

-65

Χημείας Αθήνας

110

175

-65

Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας Θεσσαλονίκης

280

340

-60

Αυτοματισμού ΤΕΙ Θεσσαλονίκης

100

160

-60

Γεωπονίας Θεσσαλονίκης

270

330

-60

Διοίκησης Επιχειρήσεων ΤΕΙ Σερρών

330

390

-60

Ηλεκτρονικής ΤΕΙ Θεσσαλονίκης

160

220

-60

Νοσηλευτικής ΤΕΙ Λάρισας

240

300

-60

Σύνολα

17945

28200

-10255

Η μείωση των θέσεων στις περιζήτητες σχολές είναι ο ευκολότερος τρόπος για να γεμίσουν τα περιφερειακά ΤΕΙ. Κανείς όμως δεν ρώτησε τους υποψηφίους αν όντως θέλουν να σπουδάσουν στο τμήμα  στο οποίο τελικά θα εισαχθούν. Στην ουσία πρόκειται για εξαναγκασμό να ακολουθήσουν ένα αντικείμενο σπουδών που δεν τους ενδιαφέρει ή να μη σπουδάσουν.
Τον περασμένο Σεπτέμβριο η Υπουργός Παιδείας διακήρυσσε ότι δεν θα κλείσει κανένα ΤΕΙ, αντίθετα θα γίνουν συγχωνεύσεις, μετονομασίες και αλλαγές στο αντικείμενο, ώστε να γίνουν πιο ελκυστικά. Όλοι γνωρίζαμε ότι αυτά δεν γίνονται μέσα σε 6 μήνες. Απαιτείται χρόνος και μελέτη. Δεν είχαμε λοιπόν φέτος ουσιαστικές αλλαγές στα ΤΕΙ. Μερικά τμήματα δέχονται φοιτητές και από δεύτερο επιστημονικό πεδίο, ώστε να τα δηλώσουν περισσότεροι υποψήφιοι και να γεμίσουν φοιτητές. Ταυτόχρονα έχουμε φέτος τη δραστική μείωση των θέσεων στο ΤΕΙ της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης.
Το θέμα τίθεται σε τελείως λάθος βάση. Το πρόβλημα δεν είναι να γεμίσουν τα τμήματα που άδειασαν με τη βάση του 10. Το θέμα είναι να σπουδάζουν τα παιδιά μας αυτό που πραγματικά επιθυμούν, κι όχι αυτό που μπορούν λόγω της στρέβλωσης που δημιουργεί το Υπουργείο Παιδείας με τα «παιχνίδια» με την κατανομή των εισακτέων.
Δε γίνεται να μιλάμε για αναβάθμιση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, για αναβάθμιση της αξίας των πτυχίων και να ωθούμε τους φοιτητές σε κάτι που δεν επιθυμούν. Πως νομίζετε ότι δημιουργούνται οι λεγόμενοι «αιώνιοι» φοιτητές; Κι αφού δημιουργήσουμε όλες τις προϋποθέσεις για την παραγωγή νέας γενιάς «αιώνιων» φοιτητών, βάζουμε και το όριο των 2ν ετών σπουδών στο νόμο πλαίσιο, για να τους διώξουμε από τις Ανώτατες Σχολές.
Η Ελλάδα έχει τη μεγαλύτερη ανεργία πτυχιούχων στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Αυτό το… πρωτάθλημα το παίρνουμε με τέτοιες συμπεριφορές της πολιτείας προς τη νέα γενιά.  Οι εισακτέοι στις Θεολογικές Σχολές, για παράδειγμα, αυξάνονται φέτος κατά 50 και φτάνουν τους 1090 κατ’ έτος. Στην εκπαίδευση διορίζονται περί τους 120 θεολόγους κάθε χρόνο. Οι υπόλοιποι 900 περίπου δεν έχουν καμία ελπίδα απασχόλησης στο αντικείμενο των σπουδών τους. Σημειώστε και τις Εκκλησιαστικές Ακαδημίες, που ιδρύονται από φέτος, και θα δεχθούν 510 φοιτητές και θα καταλάβετε ότι η απαξίωση των πτυχίων δεν οφείλεται στους «αιώνιους» φοιτητές, ούτε στο ότι κάποιοι καθηγητές δεν κάνουν σωστά τη δουλειά τους. Αυτοί οι 900 πτυχιούχοι της θεολογίας, που δε θα βρίσκουν απασχόληση στο αντικείμενο των σπουδών τους, θα κουβαλάνε το τραύμα της ετεροαπασχόλησης, αν βρουν κάποια δουλειά, και θα νιώθουν ότι τσάμπα ξόδεψαν το χρόνο και το χρήμα της οικογένειάς τους στις σπουδές.
Πρέπει κάποτε επιτέλους να δούμε την πραγματικότητα που δημιουργούμε για την επόμενη γενιά και να την αντιμετωπίσουμε, πέρα από μεγαλοστομίες και επικοινωνιακά τρυκ…

© Στράτος Στρατηγάκης.

© Στράτος Στρατηγάκης