αύξηση μεγέθους επαναφορά μείωση μεγέθους Αποσύνδεση

10 Μυστικά και 5 ψέματα στην επιλογή σπουδών και επαγγέλματος.

του Στράτου Στρατηγάκη

 

Δημοσιεύτηκε 18/6/2006

Μυστικά

Μυστικά στην επιλογή σπουδών και επαγγέλματος είναι οι κρυμμένες αλήθειες, που είναι δύσκολο ν’ ανακαλύψει ένας υποψήφιος, ο οποίος μέχρι τώρα διάβαζε πολύ για να πετύχει υψηλή βαθμολογία και δεν είχε χρόνο για αναζήτηση. Ας δούμε λοιπόν μερικές πληροφορίες απ’ αυτές που ίσως δεν γνωρίζουν όλοι οι υποψήφιοι.

-Υπάρχει μεγάλη ζήτηση για πλοιάρχους και μηχανικούς στο Εμπορικό Ναυτικό.
Βέβαια υπάρχει μεγάλη ζήτηση, αν σκεφθείτε ότι τα Κινέζικα προϊόντα, για τα οποία τόσος λόγος γίνεται, πρέπει με κάποιο τρόπο να μεταφερθούν στις αγορές του δυτικού κόσμου για να καταναλωθούν. Η χώρα μας είχε και έχει ηγετική θέση στην παγκόσμια ναυτιλία, είναι πολύ λογικό λοιπόν να υπάρχει ζήτηση υψηλόβαθμων στελεχών στο εμπορικό ναυτικό.

-Τμήματα Νοσηλευτικής στα ΑΕΙ και ΤΕΙ.
Αποτελούν μια καλή επιλογή για τους υποψηφίους που επιθυμούν σπουδές στις επιστήμες υγείας. Στη χώρα μας έχουμε πάρα πολλούς γιατρούς, ενώ αντίθετα έχουμε λίγους νοσηλευτές. Η αναλογία γιατρών προς νοσηλευτές είναι 1:1,1 όταν στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι 1:2,5. Φαίνεται λοιπόν η έλλειψη νοσηλευτών που υπάρχει. Ακόμη οι σπουδές Νοσηλευτικής είναι τετραετείς σε αντίθεση με την Ιατρική της οποίας οι σπουδές, το αγροτικό και η ειδικότητα πλησιάζουν τα 12 χρόνια. Είναι αλήθεια ότι το κύρος του γιατρού στην κοινωνία μας είναι ακόμη υψηλό, σε αντίθεση με του νοσηλευτή.

-Ζητούνται Έλληνες γιατροί για εργασία στην Αγγλία.
Ζητούνται γιατροί για να στελεχώσουν επιτροπές που εγκρίνουν συντάξεις αναπηρίας. Δε θα ασκούν Ιατρική. Οι Άγγλοι είναι πιο ενημερωμένοι για το πρόβλημα ανεργίας των Ελλήνων γιατρών. Δείτε όλες τις πληροφορίες στη διεύθυνση: http://www.isathens.gr/grindex.html.  Συνήθως οι οικονομικοί μετανάστες είναι χαμηλού επιπέδου εκπαίδευσης, ήρθε η ώρα, όπως φαίνεται, να δούμε και οικονομικούς μετανάστες υψηλού επιπέδου εκπαίδευσης. Προβληματιστείτε.

-Υπάρχουν και οι κατατακτήριες εξετάσεις.
Αν δεν καταφέρετε τελικά να πετύχετε στη σχολή που θέλετε δεν ήρθε η συντέλεια του κόσμου. Μπορείτε να τελειώσετε τη σχολή στην οποία θα πετύχετε και μετά μέσω κατατακτηρίων εξετάσεων, αν έχετε τόση επιμονή, να βρεθείτε στη σχολή των ονείρων σας.

-Θεολογία και Κοινωνική Θεολογία.
Τμήματα της ίδιας σχολής, με ίδιες επαγγελματικές διεξόδους και διαφορά βάσης γύρω στα 650 μόρια. Αν ο στόχος σας είναι αυτός σκεφτείτε και την Κοινωνική Θεολογία. Η βάση 10 μάλλον σας αρκεί.

-Τα τμήματα Φιλοσοφίας Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας χορηγούν στους αποφοίτους τους άδεια ασκήσεως επαγγέλματος ψυχολόγου;
Ακόμη κι αν ακολουθήσετε την κατεύθυνση της Ψυχολογίας, δεν γίνεστε Ψυχολόγοι. Ούτε τον τίτλο του Ψυχολόγου ούτε την απαραίτητη άδεια ασκήσεως επαγγέλματος μπορείτε να αποκτήσετε.

-Υπάρχουν τμήματα ΤΕΙ, αλλά και μερικά τμήματα ΑΕΙ, που είναι μοναδικά, δηλαδή δεν υπάρχουν αντίστοιχά τους πουθενά στην Ελλάδα.
Τα τμήματα που είναι μοναδικά στην Ελλάδα έχουν ένα πλεονέκτημα: Έχουν λίγους αποφοίτους. Αν αυτό συνδυαστεί με αντικείμενο που έχει ζήτηση στην αγορά εργασίας, κάτι που δε συμβαίνει πάντα, τότε υπάρχει πλεονέκτημα. Μερικά παραδείγματα μοναδικών τμημάτων είναι:
Γραφιστική Αθήνας, Τεχνολογίας Γραφικών Τεχνών Αθήνας, Οινολογίας & Τεχνολογίας Ποτών Αθήνας, Οχημάτων Θεσσαλονίκης, Λαϊκής και Παραδοσιακής Μουσικής Ηπείρου, Βιολογικής Γεωργίας Ιονίων Νήσων, Διεθνούς Εμπορίου Καστοριάς, Τεχνολογιών Αντιρρύπανσης Δυτικής Μακεδονίας, Βιομηχανικής Πληροφορικής Καβάλας, Κλωστοϋφαντουργίας Πειραιά, Σχεδιασμού και Τεχνολογίας Ξύλου και Επίπλου στην Καρδίτσα, Τεχνολογίας Πετρελαίου και Φυσικού Αερίου Καβάλας, Οπτικής Αθήνας και άλλα.
Κάποια απ’ αυτά είναι εκτός από μοναδικά και σωστά οργανωμένα με καθορισμένα επαγγελματικά δικαιώματα, όπως τα τμήματα Οπτικής και Λαϊκής και Παραδοσιακής Μουσικής.
Κάποια άλλα αποτελούν εδικεύσεις άλλων γενικότερων επιστημών όπως το τμήμα Βιολογικής Γεωργίας, το οποίο μπορεί να είναι ειδίκευση γεωπόνου, το τμήμα Οινολογίας, που μπορεί να είναι ειδίκευση χημικού και άλλα.
Κάποια άλλα τμήματα δυστυχώς μένουν χωρίς αντικείμενο, όπως το τμήμα Κλωστοϋφαντουργίας, τώρα που όλα τα Ελληνικά εργοστάσια κλωστοϋφαντουργίας κλείνουν.
Αξίζουν όμως την προσοχή μας, λόγω του ιδιαίτερου χαρακτηριστικού τους να υπάρχουν λίγοι πτυχιούχοι αυτών των τμημάτων.

-Το τμήμα Τουρκικών και Σύγχρονων Ασιατικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθήνας.
Ο τίτλος μπορεί να παραπλανήσει. Δεν υπάρχουν Σύγχρονες Ασιατικές Σπουδές. Το τμήμα προσφέρει μόνο Τουρκικές Σπουδές.

-Το τμήμα Φιλοσοφίας Πάτρας.
Οι απόφοιτοι του τμήματος δεν εντάσσονται στον κλάδο των φιλολόγων, με αποτέλεσμα να μη μπορούν να εργαστούν ως φιλόλογοι σε σχολεία. Μη σας παραπλανήσει λοιπόν το όνομα.

-Το τμήμα Εφαρμοσμένων Μαθηματικών και Φυσικών Επιστημών του Μετσοβίου Πολυτεχνείου Αθήνας και το αντίστοιχο τμήμα του Πανεπιστημίου Κρήτης.
Οι απόφοιτοι αυτών των τμημάτων δεν έχουν το δικαίωμα να διδάξουν ούτε Μαθηματικά ούτε Φυσική σε σχολεία ή φροντιστήρια, αφού δεν θεωρούνται καθηγητές.

Ψέματα

Ψέματα για τις σπουδές και τα επαγγέλματα είναι απόψεις, που φυσικά δε διατυπώνονται με πρόθεση απλά αποτελούν απόψεις μιας άλλης εποχής. Κάποιοι έχουν μείνει στις παλιές πληροφορίες, τις στερεότυπες αντιλήψεις και τις προκαταλήψεις. Ακόμα ψέματα είναι όλες οι λάθος πληροφορίες που φτάνουν στ’ αυτιά των υποψηφίων.
Ας δούμε μερικά από τα ψέματα που “κυκλοφορούν” ανάμεσα στους υποψηφίους.

-Τα επαγγέλματα του μέλλοντος είναι γιατρός, δικηγόρος και μηχανικός.
Δυστυχώς αυτό ίσχυε πριν 30 χρόνια. Τώρα πια, μετά την υπερπαραγωγή πτυχιούχων επί τόσες δεκαετίες από τα Ελληνικά και ξένα πανεπιστήμια, υπάρχει έντονο πρόβλημα εύρεσης εργασίας.

-Τα ΑΕΙ είναι καλύτερα από τα ΤΕΙ
Η αλήθεια είναι ότι τα ΑΕΙ έχουν πιο θεωρητικό χαρακτήρα, ενώ τα ΤΕΙ πιο πρακτικό.  Τώρα πια όμως και οι απόφοιτοι των ΤΕΙ γίνονται δεκτοί σε προγράμματα μεταπτυχιακών σπουδών. Η εικόνα αλλάζει σιγά - σιγά καθώς οι υποψήφιοι συνειδητοποιούν ότι ο διαχωρισμός δεν είναι ΑΕΙ ή ΤΕΙ, αλλά ποιο ΑΕΙ συγκρίνουμε με ποιο ΤΕΙ. Αυτή η αλλαγή άρχισε να φαίνεται και στις βάσεις, όπου οι βάσεις σε πολλά ΤΕΙ ξεπερνούν τη βάση πολλών ΑΕΙ.

-Υπάρχει μεγάλη έλλειψη δασκάλων, οπότε τα τμήματα Δημοτικής Εκπαίδευσης αποτελούν πολύ καλή ευκαιρία.
Κατ’ αρχήν οι σπουδές, δεν αποτελούν ευκαιρία για να την αδράξουμε. Μέχρι να τελειώσουν όσοι θα πετύχουν φέτος στα τμήματα Δημοτικής Εκπαίδευσης και να παρουσιαστούν για εξετάσεις στον ΑΣΕΠ θα έχουν περάσει 6 – 7 χρόνια (μαζί με τη στρατιωτική θητεία για τους άνδρες) και η έλλειψη θα έχει καλυφθεί. Το μόνο πλεονέκτημα που θα έχει μείνει θα είναι ότι ο ανταγωνισμός για μία θέση σε σχολείο θα είναι ακόμη μικρός.

-Χάος χωρίζει τις επαγγελματικές προοπτικές των Οικονομικών τμημάτων από τα τμήματα Λογιστικής των ΤΕΙ.
Η αλήθεια είναι ότι έχουν διαφορές, όχι όμως τόσο μεγάλες όσο πιστεύει ο πολύς κόσμος. Οι λογιστές έχουν επαγγελματικά δικαιώματα, τα οποία τους διακρίνουν σε τάξεις. Η άνοδος από τη μία τάξη στην άλλη γίνεται μέσω εξετάσεων. Οι απόφοιτοι των ΑΕΙ αλλά και των ΤΕΙ ξεκινούν από τη Γ τάξη και καταλήγουν στην Α. Η διαφορά είναι ότι αυτό γίνεται πιο αργά για τους απόφοιτους των ΤΕΙ απ’ ότι για τους απόφοιτους των ΑΕΙ. Η πιο σημαντική διαφορά όμως είναι ότι οι απόφοιτοι των Οικονομικών τμημάτων έχουν ευρύτερο πεδίο γνώσεων, άρα και εργασίας.

-Οι υποψήφιοι πιστεύουν ότι οι σχολές πληροφορικής, οικονομικών και Δημοτικής Εκπαίδευσης είναι και θα είναι πάντα στην επικαιρότητα.
Η αλήθεια είναι ότι οι υποψήφιοι δεν μπορούν να έχουν αναμνήσεις, λόγω του νεαρού της ηλικίας τους. Πριν 30 χρόνια που δεν είχαν ακόμη γεννηθεί οι σημερινοί υποψήφιοι, οι σχολές της πληροφορικής δεν υπήρχαν και οι Οικονομικές σχολές καθώς και οι τότε Παιδαγωγικές Ακαδημίες βρίσκονταν στις τελευταίες επιλογές των υποψηφίων.

-Η εισαγωγή μου στο πανεπιστήμιο και η απόκτηση του πτυχίου θα μου εξασφαλίσουν εργασία.
Κι αυτό ίσχυε πριν 30 χρόνια. Τώρα πια η Ελλάδα έχει το μεγαλύτερο ποσοστό ανέργων πτυχιούχων στην Ευρωπαϊκή Ένωση γιατί δημιουργήσαμε μεγάλο αριθμό πτυχιούχων σε τομείς που έφθιναν.

© Στράτος Στρατηγάκης.

© Στράτος Στρατηγάκης