αύξηση μεγέθους επαναφορά μείωση μεγέθους Αποσύνδεση

Οι πρώτες ενδείξεις από τις Πανελλήνιες Εξετάσεις

του Στράτου Στρατηγάκη
 
Δημοσιεύτηκε 4/6/2006

 

Για πρώτη φορά φέτος τίθεται σε εφαρμογή το κυβερνητικό σχέδιο εισαγωγής των υποψηφίων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Έτσι μαζί με τους υποψηφίους εξετάζεται και η κυβέρνηση, για να διαπιστωθεί αν υπήρξε κάποιο κέρδος από τις αλλαγές που καθιέρωσε στο εξεταστικό σύστημα.
Οι πρώτες ενδείξεις από τη διενέργεια των Πανελληνίων εξετάσεων, που οδεύουν προς το τέλος τους είναι οι εξής:
Οι υποψήφιοι επηρεάστηκαν από το, πρωτόγνωρο γι’ αυτούς, κλίμα των εξετάσεων. Ειδικά τετράδια, αυτοκόλλητοι αριθμοί, κάλυψη του ονόματος, απαγόρευση του διορθωτικού και οποιουδήποτε διακριτικού γνωρίσματος στο γραπτό. Το αποτέλεσμα ήταν οι υποψήφιοι να αγχωθούν και να διατυπώνουν ερωτήσεις του στυλ: «Μπορούμε ν’ αρχίσουμε από όποιο θέμα θέλουμε;»
Τέτοιου είδους ερωτήσεις δείχνουν πως οι υποψήφιοι δεν κατέχουν την τεχνική των εξετάσεων, λογικό αφού είναι η πρώτη τους φορά, αλλά αποδεικνύεται ότι κακώς καταργήθηκαν οι Πανελλήνιες Εξετάσεις της Β Λυκείου, οι οποίες αποτελούσαν ένα χωρίς επιπτώσεις «βάπτισμα του πυρός». Οι υποψήφιοι μάθαιναν την τεχνική των εξετάσεων και διαπίστωναν αν το διάβασμά τους ήταν αρκετό για να τους εξασφαλίσει το βαθμό που ήθελαν. Η κατάργηση αυτών των εξετάσεων δημιούργησε πρόσθετο άγχος στους υποψηφίους, το οποίο δε γνωρίζουμε ακόμη πόσο θα «κοστίσει» στους υποψηφίους ως προς τις επιδόσεις τους.
Το δεύτερο καινούριο στοιχείο, στις φετινές εξετάσεις, είναι η εξέταση σε 6 μόνο μαθήματα. Η εξέταση σε 6 μαθήματα εκ των οποίων τα 4 είναι μαθήματα κατεύθυνσης στα οποία σημειώνονται χαμηλότερες επιδόσεις, λόγω μεγαλύτερης δυσκολίας. Ας δούμε το παράδειγμα δύο υποψηφίων θετικής κατεύθυνσης, εκ των οποίων ο πρώτος εξετάστηκε πέρυσι και ο δεύτερος φέτος, που γράφουν τους ίδιους βαθμούς στα 6 μαθήματα, απλά ο πρώτος εξετάστηκε σε 9 μαθήματα.

Πίνακας 1

Μαθήματα

1ος υποψήφιος

2ος υποψήφιος

Μαθηματικά κατ.

15

15

Φυσική κατ.

16

16

Χημεία κατ.

17

17

Βιολογία κατ.

18

18

Νεοελληνική Γλώσσα

15

15

Μαθηματικά Γεν. Παιδείας

17

17

Φυσική Γεν. Παιδείας

18

δεν εξετάστηκε

Βιολογία Γεν. Παιδείας

19

δεν εξετάστηκε

Ιστορία Γεν. Παιδείας

16

δεν εξετάστηκε

Γενικός Βαθμός Πρόσβασης

16,78

16,33

Μόρια στο 4ο Πεδίο

16.494

16.134

Παρατηρούμε στον πίνακα 1ότι η διαφορά στο βαθμό πρόσβασης είναι 0,45, δηλαδή σχεδόν μισή μονάδα και στα μόρια που συγκέντρωσαν οι 2 υποψήφιοι διαφορά 360 μόρια. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να περιμένουμε πτώση των βάσεων από 300 μέχρι 400 μόρια, μόνο λόγω του ότι τα 9 μαθήματα έγιναν 6.
Οι πρώτες πληροφορίες από τα εξεταστικά κέντρα, καθώς η διόρθωση ξεκίνησε, αναφέρουν ότι:
Στη Νεοελληνική γλώσσα (Έκθεση), γύρω στο 5% των υποψηφίων βρίσκεται πάνω από το 17. Πέρυσι πάνω από το 18 βρέθηκε το 1,13% των υποψηφίων. Στα Μαθηματικά Γεν. Παιδείας οι πρώτες εκτιμήσεις αναφέρουν ότι το 20% των γραπτών αριστεύουν, το αντίστοιχο περσινό ποσοστό ήταν 19,24%. Στα Μαθηματικά κατεύθυνσης οι πρώτες εκτιμήσεις αναφέρουν μεγάλη μείωση των αριστούχων, που πέρυσι ήταν 22,68% για τη θετική κατεύθυνση και μόλις 4,6% για την Τεχνολογική. Η μείωση αυτή θα φέρει πτώση των βάσεων γιατί τα Μαθηματικά κατεύθυνσης είναι το πρώτο από τα μαθήματα αυξημένης βαρύτητας στο 2ο και το 4ο επιστημονικό πεδίο (θετικές και τεχνολογικές επιστήμες αντίστοιχα). Στη βιολογία κατεύθυνσης οι βαθμολογητές αναφέρουν ότι περίπου το 25% των γραπτών αριστεύουν. Πέρυσι το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 37,91%. Εδώ αναμένουμε πτώση των επιδόσεων, αν επαληθευτούν οι πρώτες εκτιμήσεις, που θα φέρει μείωση των μορίων και στους υποψηφίους για τις σχολές του 3ου επιστημονικού πεδίου (Επιστήμες Υγείας), όπου η Βιολογία κατεύθυνσης είναι το 1ο μάθημα αυξημένης βαρύτητας.
Στην άλλη άκρη της βαθμολογίας, όσοι προσπαθούν να αποκτήσουν το «εισιτήριο» του 10, δεν δυσκολεύτηκαν να πιάσουν το 10 στην έκθεση, οι πρώτες εκτιμήσεις αναφέρουν πάνω από τους μισούς υποψηφίους να περνάει τη βάση. Το αντίστοιχο περσινό ποσοστό ήταν 68,84%. Στα μαθηματικά Γεν. Παιδείας, η πρώτη εικόνα δείχνει ένα ποσοστό 25% να μην ξεπερνάει το 10, σε αντίθεση με το περσινό 45,29%
Στον πίνακα 2 μπορείτε να δείτε τα ποσοστά των υποψηφίων που βρέθηκαν κάτω από τη βάση τα προηγούμενα τέσσερα χρόνια.

Πίνακας 2

ΜΑΘΗΜΑ

ΧΑΡ/ΣΜΟΣ

0

/

9,9

 

 

 ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

2002

2003

2004

2005

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ

ΓΕΝ. ΠΑΙΔΕΙΑΣ

30.55

33,75

32,29

31,15

ΙΣΤΟΡΙΑ

ΓΕΝ. ΠΑΙΔΕΙΑΣ

45.50

52,88

48,88

52,04

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ & ΣΤΟΙΧ. ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗΣ

ΓΕΝ. ΠΑΙΔΕΙΑΣ

49.08

42,23

35,44

45,29

ΦΥΣΙΚΗ

ΓΕΝ. ΠΑΙΔΕΙΑΣ

35.85

29,49

52,44

54,46

ΒΙΟΛΟΓΙΑ

ΓΕΝ. ΠΑΙΔΕΙΑΣ

51.32

31,86

36,06

39,56

ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ

ΘΕΩΡ. ΚΑΤ.

50.66

56,94

57,93

52,49

ΛΑΤΙΝΙΚΑ

ΘΕΩΡ. ΚΑΤ.

45.64

39,93

50,26

47,51

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ

ΘΕΩΡ. ΚΑΤ.

35.18

46,58

36,01

39,62

ΙΣΤΟΡΙΑ

ΘΕΩΡ. ΚΑΤ.

59.34

53,20

57,21

55,3

ΒΙΟΛΟΓΙΑ

ΘΕΤΙΚΗΣ ΚΑΤ.

45.58

30,72

19,17

15,23

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ

ΘΕΤΙΚΗΣ ΚΑΤ.

42.15

32,32

35,17

33,35

ΦΥΣΙΚΗ

ΘΕΤΙΚΗΣ ΚΑΤ.

19.32

19,90

33,73

35,75

ΧΗΜΕΙΑ

ΘΕΤΙΚΗΣ ΚΑΤ.

27.86

31,29

25,02

18,59

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ

ΤΕΧ/ΚΗΣ ΚΑΤ. 2

80.26

72,81

73,56

73,77

ΦΥΣΙΚΗ

ΤΕΧ/ΚΗΣ ΚΑΤ. 2

53.07

57,78

72,6

74,98

ΑΡΧΕΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ & ΔΙΟΙΚ. ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ

ΤΕΧ/ΚΗΣ ΚΑΤ. 2

26.75

34,83

41,21

42,05

ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΕΦΑΡΜ. ΣΕ ΠΡΟΓΡ. ΠΕΡΙΒ.

ΤΕΧ/ΚΗΣ ΚΑΤ. 2

66.91

35,77

45,00

49,74

ΑΡΧΕΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΘΕΩΡΙΑΣ

ΕΠΙΛΟΓΗΣ

37.83

41,71

45,57

43,48

Παρατηρούμε στον πίνακα 2 ότι το ποσοστό των υποψηφίων που βρέθηκε κάτω από τη βάση το 2005, κυμαίνεται από 31,15% μέχρι 74,98%.
Όλοι αυτοί οι παράγοντες συντελούν στην άποψη της πτώσης των επιδόσεων, με συνέπεια την πτώση των βάσεων. Το μέγεθος της πτώσης των βάσεων είναι φυσικά άγνωστο αυτή τη στιγμή, μπορεί περίπου να προσδιοριστεί από 300 έως 500 μόρια και θα είναι διαφορετικό στις υψηλόβαθμες σχολές από τις μεσαίες, με κάθε επιφύλαξη βέβαια, γιατί είναι πολύ νωρίς ακόμη, όλες όμως οι μέχρι τώρα ενδείξεις συνηγορούν στην πτώση. Δεν υπάρχει μέχρι στιγμής ούτε μία παράμετρος που να συνηγορεί στην αύξηση των βάσεων. Γι’ αυτό αγαπητοί υποψήφιοι μην απογοητεύεστε αν δεν γράφετε όσο καλά θα θέλατε. Μπορεί τελικά τα μόρια που θα συγκεντρώσετε να αποδειχθούν αρκετά για να πετύχετε το στόχο σας. Αυτό θα το μάθετε στο τέλος Αυγούστου, που θα ανακοινωθούν οι φετινές βάσεις και οι επιτυχόντες.
Καθίσταται λοιπόν αναγκαία, ειδικά φέτος, η πολύ προσεκτική συμπλήρωση του Μηχανογραφικού για να αποφευχθούν οι δυσάρεστες εκπλήξεις. Το πιο οδυνηρό συναίσθημα για ένα υποψήφιο είναι να κάνουν βουτιά οι βάσεις, να μπορούσε να περάσει στη σχολή των ονείρων του, αλλά να μη την είχε δηλώσει...

© Στράτος Στρατηγάκης.

© Στράτος Στρατηγάκης